Craig Luebben förolyckad

Trist, trist, trist.

Jag har väldigt trevliga och roliga minnen av Craig, som jag klättrade tillsammans med i Colorado sommaren 1979, då vi båda var väldigt mycket nybörjare. Ändå lyckades vi göra en lätt nytur som dessvärre aldrig rapporterats någonstans. Men det var ju inte för ära och berömmelse vi gjorde den, utan för upptäckarglädjen. Vi hade en väldigt kul vecka ihop.

Tänker dock främst på hans fru och unga barn. Visst var det så att Craig dog när han gjorde det han älskade. Men det är en klen tröst för en nybliven änka och faderlöst barn.

Ja, visst var det tråkigt även om han säkert var fullt på det klara med vad han gjorde.

Utan ambitioner att göra detta till en retoriktråd, så konstaterar jag bara att även om jag är väldigt förtjust i glass och därför äter glass, väl medveten om innehållet av både socker och fett, så ser jag inte fram emot att dö i kärlsjukdomar som följd av mitt glassätande.
Vad som är en "bra död" är inte lätt att säga, men saknade blir troligen inte mindre oavsett hur någon dör.
Förlusten är förstås störst för hans anhöriga och vänner.

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg