Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
vad gäller att det inte skall brinna upp så hoppas jag det funkar edterssom jetboil använder sådan men antagligen ingen bra ide på ett triangia. Eller om man kör fullt ös.
vad gäller att det inte skall brinna upp så hoppas jag det funkar edterssom jetboil använder sådan men antagligen ingen bra ide på ett triangia. Eller om man kör fullt ös.
Egentligen har jag inga data som stöder min fundering, men jag tror att värmeförlusten från kastrullen under kokning är rätt liten. När jag kokar, så är det betydligt varmare runt kastrullen än i luften runtomkring, beroende på att kökets spillvärme stiger uppåt på sidorna om kastrullen. Därför tror jag inte att en cozy/motsv tillför så mycket medan man värmer maten. Däremot är den guld värd att ställa grytan i efter uppkoket för att spara värme och bränsle.
Så jag skulle bara konstruera en sån där vanlig grytmysare, av ett Biltema-liggunderlag och silvertejp...
Att det fungerar på jetboil beror ju på deras "flux ring" (alltså den här "kylflänsen" på undersidan). Den gör att det inte är nån värme som går upp längs sidorna utanpå "kastrullen".
Men med en gryta utan sån värmeväxlare så kommer en massa spillvärme att gå på utsidan av kastrullen och antagligen smälta eventuellt neopren där.
För även fotogenkök och gasolkök har väldigt heta rökgaser som går upp längs sidorna på kastrullen.
Du kan ju enkelt prova, ställ din gryta på köket och håll t.ex. en plastgaffel (engångs) mot sidan av grytan. Jag är tämligen säker på att gaffeln snabbt kommer att smälta.
ja i fallet jag vill ha bättre verkningsgrad var elspis min tanke. vi reser runt
en del och ofta är det smidigt att använda elplatta (man får ha med dem på flyg och man utlöser inga brandlarm och ofta är det lättare att få tag på ström än bränsle) men de är långsamma och det är ju inte alltid alla som är med och äter direkt så min tanke var att kanske kunna göra 2 flugor på smällen och både korta koktiden lite + att hålla värmen lite längre.
Neopren finns också på www.shelby.fi. Jag har precis köpt neopren därifrån och byggt ett batterifodral. Min första tanke när jag skulle sammanfoga det var att sy men det är svårt att få det bra. Jag tog vanligt kontaktlim och limmade ihop ytorna. Det fungerar jättebra. Jag har även limmat fast kardborre. Denna batterihållare har jag på min terrängcykel så det skumpar rejält men det håller än efter ett par mil svår terräng.