Cordlett?!?!?!

Hur det nu stavas.

Det börjar ju som bekant bli höst och man får vänja sig vid att läsa mer om klättring än vad det kanske egentligen verkligen klättras.

Nå min undran är nu om det är någon som skulle vilja dela med sig av sina erfarenheter av cordlett. Hur pass effektiv och andvändningsbar är den egentligen. Vad föredrar ni för materiel till den? Finns det någon anledning till varför jag hela tiden ser c. som är långa slingor, kunde man inte bara ha ett långt snöre med knutna öglor i ändarna? Ja vad säger ni är det vettigt eller är det bara onödigt trassel att bära med sig?

MArtin
 
Sällan använt

Tja

Recept:
Använd 8 mm repsnöre i längd runt 8-9 m.
Skarva ihop m. fiskarknut. Nysta ihop på lämpligt vis å häng i selen.

Har länge dragit runt på C. på långturer och den har sällan blivit använd. Visst, snabb och fin när förutsättningarna stämmer men vanliga hederliga slingor har jag ändå använt allra mest.
Min C. har mest gått åt till att göra firningsslingor och sånt med när jag blivit straffad för dålig routefinding.
/M
 
Cordlette

Tycker personligen att det fungerar grymt bra, jag använder dynema eller kevlar 5.5mm, slingan i knutet tillstånd är ca. 3m och knuten med trippel fiskarknop.
Jag började för en 5 årsedan och kommer nog aldrig sluta använda den, smidig att ha som standplats både om du har flera eller bara en säkringspunkt.

/ Anders
 
Vill inte vara utan

Håller med Anders Nilsson. Tycker om Cordelette systemet skarpt. Kommer nästan jämt till användning på flera replängders trad leder utan bult. Och som Mattias skrev tidigare, man lämnar ju hellre en bit billigt rep än en dyr slinga när båda funkar lika bra!

Men det ska sägas, att det är en smaksak. Slingorna funkar ju också bra. Det finns ju massor av olika sätt bygga stand. Någon som prowat web-oletten som säljs på nätet?

8-9m tycker jag verkar långt, mitt rep är 5½ meter oknytet.
[Ändrat av Per J 2001-10-22 kl 12:33]
 
Ja det verkar ju som att det finns lite olika åsikter, och tur är väl det!

Men ni menar att det skall vara mellan 8 och 5 meter och skarvas med fiskarknopen. Kunde man tänka sig att ta hälften så långt snöre och slå ett par åtta knutar i ändarna? Är dymeema så käckt om man vill använda till firnings slinga, det smälter väl av himla snabbt.
Fler tankar!!!
Martin
 
Re: Vill inte vara utan

"Någon som prowat web-oletten som säljs på nätet?"

Nej inte provat, men den verkar ju riktigt intressant, av det man ser på nätet. Men hur bra är det egentligen med ett system som bygger på knutar på värmekänsligt material, som spectra? Försäljarna verkar ju iofs. ha testat den till ganska betryggande nivåer, kanske värt att prova.
 
Try it - You'll like it!!!

Tjena!!

Skriver fran utlandet sa det kanske blir lite mysko utan a, a eller o. Har anvant cordalette i ca fyra ar och tycker att den ar den ultimata losningen for langa trad-turer. For turer med bultankare ar enbart en slinga (eller varfor inte bara dubbelrepen) battre - light and fast, liksom.
Anvander 5.5 mm dyneema eller spectra snore, ca sju meter oknutet och ihopskarvat med dubbel fiskarknop. Dyneeman haller med god marginal och grovre snore blir bara tungt och klumpigt!
Fordelen med att ha en loop istallet for en repstump med oglor i andarna ar att du kan fa med upp till fyra oberoende sakringar i standplatsen (varfor man nu skulle vilja ha det).. Klicka cordan i allihopa och vikta samman med en overhandsknut eller atta beroende pa hur mycket snore du har over. Ar cordaletten for lang knyter du av den. Bars med fordel ihopcoilad over axeln.
Savitt jag vet ar det inget problem att kapa dyneema och fira fran det - repet ligger ju still i slingan och eventuella brannskador (ett nastan mytiskt fenomen!) uppstar forst nar du drar ner det, men du ar de ju inte ditt problem eller hur? Cordaletten ersatter eventuella fegisslingor pa ett fornamligt satt!

Som du ser: Bara fordelar. Kop, lek och fingra under den langa morka vintern och klattra jarnet i var!!
 
Gött mos, now we're talking.

Jag får en känsla av att de flesta är av den åsikten att c. är en bra grej. Man får väl lov att investera i lite tamp å knyta fast några stolar. Att vinscha sängar är en favorit sysselsättning :)

Martin
 
Det går med öglor också!

Man kan knyta in lika många punkter i ögle modellen som i ett cordalette, det är längden som avgör. Den enda nackdelen är att första och sista säkringen bara belastar en part rep. Kör för övrigt själv med cordalette, det bästa som hänt sedan färdigskivat bröd.

Sen var det det där med firning från repsnöre. Det går nog bra förutsatt att du har lika tjocka (och elastiska) rep. Har du inte det, se till att ha repet med knuten placerad så att det styvaste repet belastar öglan. Annars kommer nämligen repet att krypa motsvarande skillnaden i uttöjning och då riskerar man den mytomspunna brännötningen.

MVH

JohanC
 
aber

nackdelarna skulle väl vara att c inte hanterar sidodrag nå vidare + att den kan vara lite bökig att ha med sig. Kör numera själv nästan alltid bara med en längre slinga och kombinerar med repet alt. använder dubbelrepen

Tips för lässugna soffklättrare och alla andra som klättrar

"Climbing Anchors" av John Long - finns bla via http://www.bol.com
 
Re: aber

"nackdelarna skulle väl vara att c inte hanterar sidodrag nå vidare"

Den svenska "säkherhetsmodellen" föreskriver ju att alla stand skall byggas så att inte chock load uppstår. Finns det då några standvarianter som, utan att bryta andra "regler" såsom flerpunktsbelastade karbiner, klarar av att hantera sidodrag på något bättre sätt? Mig veteligen blir det oftast en knut nedtill hursomhelst, varför standet blir stummt. Någon annan som har input på detta?

/Micke - blivande cordelettare