Hej Magnus,
Vi är ett litet gäng som har siktet inställt på Cordellera Blanca, nästa sommar.
Hägsäsongen är ju jun-aug, vilket du säkert redan vet. Men på din fråga om litteratur, kan jag rekommendera tre böcker som jag köpt. Yraq Janka, By John F. Ricker, i och för sig den sämsta av böckerna, men täcker nog de flesta berg i området. Dock tunt med info kring turerna. Nästa bok är bättre, The Andes, A Guide For Climbers, by John Bigger. Riktigt bra läsning. Rimligt utförliga beskrivningar av leder, och bra allmän info. Som komplement har jag köpt Lonely Planets, Peru guide. Mycket bra kring allt möjligt kring ämnet Peru, och med ett avsnitt kring Huaraz, varifrån man utgår till Cordellara Blanca och dess berg.
Utrustning kan ju diskuteras i all evighet, men om man vill ge sig upp på hög höjd, så gäller ju att ha höghöjdsutrustning i form av stormtåligt tält, läs typ North Face VE-25/mountain 24. Vintersovsäck, -35/40 och Plastskor för extremt låga temperaturer. allt för att undvika frysskador och ha en ngt mer njutbar semester.
Har du andra funderingar så tveka inte att höra av dig. Jag är mycket laddad på denna resa och bollar gärna tankar och ideer.
Petter