PR; sa:
avslutad210712; sa:
Läser man Sportmanships hemsida så reparerar de enbart gps'er sålda i Sverige. Undrar om BMW och Mercedes tillämpar den policyn på direktimporterade bilar....
I de fall du nämner ägs importörerna direkt av respektive fabrik och självklart är oviljan där inte riktigt lika stor mot direktimporterade varor som hos en fristående generalagent. Trots detta har jag t.o.m. hört om vissa direktägda dotterbolag som inofficiellt erkänner att man inte ser någon anledning att hjälpa till med problem på direktimporterade varor.
Kommentar på gammal goding:
De flesta importörer ägs inte direkt av fabrikerna/tillverkarna.
Däremot är man mån om att ta hand om sina kunder. Till exempel så vägrade VAG (Audi etc) att serva Tysklandsimporter i början. Men till slut insåg man väl att det var en förlustaffär... Häng med nu:
Du har en gammal bil, och vill ha en nyare bil. Du hittar en importerad Audi så är jättefin och billigare än en svensksåld. Du köper den.
1. Om Audi vägrar serva den för att den är importerad, så blir du sur. Alla Audi är importerade, även de svensksålda
Du går någon annanstans för att få din bil servad, och har inte en positiv bild av de svenska Audi-säljarna/verkstäderna.
2. Om Audi istället servar din bil, och sköter det galant så får du en positiv inställning till dem. Nästa gång du skall köpa en bil, så kanske du köper den hos dem? Det är också en större chans att du köper ännu en Audi i och med att du är nöjd, och då kommer du fortsätta serva hos dem!
Ser ni skillnaden? Det gjorde nog Audi också, när de började räkna kronor och inte tänkte kortsiktigt....
Ett lysande exempel på kundsupport inom bilindustrin är Toyotaägda Lexus. Om du, i USA, köper en Lexus så köper du inte en bil bara. Du får med halva försäljningställets personal på köpet
Du ringer till dem och säger "Hej, jag behöver serva min bil." och se svarar "Javisst, när vill du serva den och vart skall vi hämta den?". De kommer alltså till dig med en lånebil (av likadan eller större modell) som du får disponera gratis under tiden de servar din. När din bil är klar, så kommer de ut och byter tillbaka lånebilen. Din bil är förutom nyservad också nytvättad, dammsugen, städad och vaxad.
Efter ett par servicar så vet verkstadens datorsystem ditt mönster, hur ofta du servar. Då skickar den ut en liten vänlig påminnelse precis lagom till ditt nästa servicetillfälle så att du inte missar det.
Varje år när du fyller år, så får du en exklusiv (som i dyr) present av dem, med en liten diskret Lexuslogga.
Vad är då speciellt med detta? Jo, i USA är bilköparna väldigt trogna bilmärket. Genom att erbjuda denna servicenivån så behåller man kunderna. Det är inget som kostar så speciellt mycket mer. En bil som är på service står ju oftast 90% av tiden utanför på en p-plats. Varför inte låta en anställd tvätta, dammsuga, vaxa bilen när den ändå inte servas för tillfället.
Dessutom är det så att när du skall byta bil så får du bra betalt för den. Den är servad i tid, och den är välskött (verkstaden vet ju det eftersom det är dem själva som har gjort det!).
Vi saknar sånt här i Sverige. Till exempel kan du inte gå in på en bensinstation idag och fråga om något bilrelaterat, för de kan bara sälja korv och hyra ut video. Den gamla hederliga tiden då man hade personal ute på "plattan" som fyllde på spolarvatten, luft etc är borta.
Jag tror säkert att om en bensinkedja idag skulle satsa på att ha en personal ute bland pumparna på dagtid, på alla stationer, så skulle kundkretsen öka och därigenom förtjänsten.
Det handlar om det där lilla extra. Kunder uppskattar hellre bra service än en rabattkupong.