Colin Fletcher död

Såg just att en av backpackingens grand old men är död. Colin Fletcher har inspirerat många med mig, med sina böcker från 60-70-talet. Fjärde varianten på hans Complete Walker kom häromåret. En enastående bibel på 800 sidor om utrustning och teknik för vandring med huset på ryggen.

Han har också skrivit några av de bästa vandringsböcker som någonsin skrivits. Det tycker inte bara jag utan även Chris Townsend som själv har ett antal sådana böcker på sitt samvete.

Fletchers bästa böcker är enligt min mening The Thousand Mile Summer (om en vandring genom California 1958), The Man Who Walked Through Time (om en vandring genom Grand Canyon i början av 60-talet) och River (en resa med gummibåt längs hela Coloradofloden från källan till havet i slutet av 80-talet). Detta är eviga böcker om att färdas i ett mänskligt tempo genom landskapet för att upptäcka sig själv. Kan varmt rekommenderas.

Det vore intressant att höra om andra också inspirerats av Fletcher böcker.

Jörgen

Mössa av för en friluftslivets Grand Man. Colin Fletcher kombinerade egna slutsatser och funderingar med understatements och brittisk humor, han lärde jämt och var synnerligen väl förberedd både med vetskap, kartor och depåer samt inte minst personkontakter.
Under WWII var han officer och omnämd på ett positivt sätt. Han arbetade en tid i Afrika innan han slog sig ner i USA.
Hans böcker har varit mina följeslagare med många omläsning, för att sällskapet är så behagligt. Det är sorgligt att veta att det inte kommer några fler stora reseseskildringar från hans penna, men alla som ännu inte läst honom har mycket att glädjas åt. Vi andra får läsa om och begrunda.

Mera om Colin Fletcher

http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/xdpy/forum_thread/8194/?skip_to_post=59001

Citat från inledningen till Complete Walker IV

"Chapter 1 — Why Walk?

Sanity is a madness put to good uses.

George Santayana

COLIN: I had better admit right away that walking can in the end become an addiction, and that it is then as deadly in its fashion as heroin or television or the stock exchange. But even in this final stage it remains a delectable madness, very good for sanity, and I recommend it with passion."

Funderar på att läsa en av hans böcker tack för tipset Jörgen.

Thure

Re: Mera om Colin Fletcher

thureb; sa:
http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/xdpy/forum_thread/8194/?skip_to_post=59001

Citat från inledningen till Complete Walker IV

"Chapter 1 — Why Walk?

Sanity is a madness put to good uses.

George Santayana

COLIN: I had better admit right away that walking can in the end become an addiction, and that it is then as deadly in its fashion as heroin or television or the stock exchange. But even in this final stage it remains a delectable madness, very good for sanity, and I recommend it with passion."

Funderar på att läsa en av hans böcker tack för tipset Jörgen.

Thure

Kan inte låta bli att komplettera med ett av hans egna(tror jag) citat:
Den trötte vandrarens bön:
"Oh Lord, if you lift them up, I'll put them down."

Jörgen

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fson Min Utsidan-Platypus är död!! Utrustning allmänt 21

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg