Mitt första bensinkök!
Jag har haft ett liknande kök! Men det gick bara på kemiskt ren bensin, tror det är några generationer äldre. FIck det av morfar nån gång under tidigt 90-tal alt. -89. Det kom i ett fyrkantigt (!) kastrullset i aluminium. Hittade en bild som liknar det jag hade (via google)
här . Jag misstänker (utifrån stilen i manualen som földe med, man fick även med en liten fast nyckel att dra åt packningarna med) att mitt kök kan ha varit från 70-talet (om de gjordes så tidigt).
Jag hade med mig det köket på mina första fjällturer till farsans förtret. "Ett amerikanskt kök, bensin dessutom! Pyttsan, det ska vara trangia och fjällräven!". Men det var faktiskt förvånansvärt effektivt, jag hade tidigare bara använt trangia och enmanskök, så det var en behaglig överraskning att det bara tog en tredjedel (ok, smått överdrivet kanske) så lång tid innan vattnet kokade. Det tog ett tag innan jag fattade att man var tvungen att ha ett vindskydd också. Gjorde ett provosoriskt av ett par konservburkar jag fick av nån nere vid vistas. (Jag översköljs i skrivande stund av en nostalgivåg)
Hursomhelst, köket är klockrent, fötterna är stabila, och det funkar bra i vintertid också. Enligt instruktionsmanualen ska man ha nån sorts förvärmningspasta att kleta på i kallt väder men för mig fungerade det med vanlig kemiskt ren bensin, men det tog sin tid att få igång förgasningen. Tamojen var väl kanske inte helt bra, men då kan man ju ta sin gamla trangia istället. Det som är riktigt klockrent är att det är extremt bra anpassat med plats i kastrullsetet, det finns nästan inget dödutrymme, så kök+kastruller tar väldigt liten plats i jämförelse med t.ex. trangia. Det är inte lika sportigt som optimus eller primus, lite mer old school. De nyare är ju vida mycket praktiska iom att de är multifuel, det kan ju vara svårt att hitta kemiskt ren bensin på en stf-stuga. Regleringen av lågan är mkt bra. Det går utmärkt att finsjuda såser och liknande (i sin fyrkantiga lilla aluminiumstekpanna)
Tyvärr, tyvärr så försvann mitt älskade colemankök i en flytt, eller rättare sagt, min rumskompis slängde det i tron om att det var skräp. Efter 2 timmars rotande i sopor gav jag nästan gråtande upp.
För något år sen kontaktade jag coleman för å se om det fanns nån svensk återförsäljare, men icke sa nicke, det fanns det inte. Finns i tyskland och holland tror jag, och då blir det ju ändå billigare än om det skulle finnas en svensk ÅF. Finns säkert till skampris på tyska eller amerikanska ebay om man orkar leta.
Summasumarum: vill du att ett stryktåligt, lite gammaldags men ändå robust kök, köp.