Coldsteel

det beror på vad du e ute efter.. leta annars efter den GIGANTISKA tråden "dyra knivar" så har du 16 sidor om just den här typen av knivar ;)

-Patric-; sa:
strax under.. prexis som fällkniven tämligen bortkastade pengar.

Vad menar du med bortkastade pengar? Tycker du att Fällkniven har dåliga knivar,eller menar du att dom är för dyra?

Jag har knivar från både Cold Steel och Fällkniven. Cold Steel gör bra kvalitets knivar.Fällkniven använder bättre stål som är dyrare,vilket också gör knivarna dyrare. Det har mycket att göra med vilket behov man har som användare vilket av kniv märkena som man ska köpa.

Cold Steel använder ofta antingen det rostfria AUS-8A eller kålstålet Carbon V i sina knivar. Bägge dessa stål är bra stål som håller skärpan länge,men jämför man med Fällkniven,så är deras knivar bättre. Fällkniven använder bara rostfria stålet VG10 och på senare åren det ännu dyrare och bättre pulverstålet SGPS.

Dessa stål är mycket hårdare och svårare att bearbeta än Coldsteels stål,därav det högre priset. Om man bara vill ha en enklare kniv till enklare aktiviteter och man inte har lika höga krav på skärpa,så ska man välja Cold Steel knivarna. Vill man däremot ha starkare knivar och har höga krav på skärpe varaktighet så ska man välja Fällkniven.

Mina Cold Steel knivar är följande:

Master Hunter Carbon V stål
Gurkha Kukri Carbon V stål
Small Fillet kniv Carbon V stål
Medium Voyager fällkniv AUS-8A stål
Tufflite fällkniv AUS-8A stål
K7 kökskniv AUS-8A stål
Hai Hocho kökskniv AUS-8A stål

Mina Fällkniven knivar är följande:

NL1 Tor Bowie laminerat VG10
NL5 Idun laminerat VG10
F1 laminerat VG10
F1/3G (F1 med laminerat pulverstål)
U2 fällkniv laminerat SGPS

Mina erfarenheter av dom två kniv märkena är att Fällknivens knivar är starkare och håller skärpan bättre.

/David

Nordstjärnan (David B.) Det har mycket att göra med vilket behov man har som användare vilket av kniv märkena som man ska köpa.

Cold Steel använder ofta antingen det rostfria AUS-8A eller kålstålet Carbon V i sina knivar.

Det där är intressant. Mitt behov av kålstål är nog inte så stort, jag skär oftast isbergssallad. Fast Cold Steel blir de ju å andra sidan i isberg...

(Förlåt att att jag driver med dit seriösa inlägg i en för övrigt diskutabel tråd.)

/Mora* forever

BiltemaMora alltså...

Nordstjärnan; sa:
Vad menar du med bortkastade pengar? Tycker du att Fällkniven har dåliga knivar,eller menar du att dom är för dyra?

/David

bortkastade pengar för att dom inte duger till något annat än att öppna bildörrar och konservburkar.. Dom är tämligen felkontruerade på flera punkter, fällkniven är dock något bättrre än sina Amerikanska diton.. Angående pris så gillar jag antingen funktionella knivar eller riktigt dyra knivar, inga dussinknivar som fällkniven, Gerber eller coldsteel..

Fråga

Cold Steel använder ofta antingen det rostfria AUS-8A eller kålstålet Carbon V i sina knivar.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Men vad säger du om dessa i havsmiljö?

Re: Fråga

bortkastade pengar för att dom inte duger till något annat än att öppna bildörrar och konservburkar.. Dom är tämligen felkontruerade på flera punkter, fällkniven är dock något bättrre än sina Amerikanska diton..

Det stämmer att dom har väldigt tjocka blad,vilket gör att dom skär något sämre än tunnbladiga knivar,men den designen är avsiktlig. Fällknivens slidknivar är designade för att vara så starka som möjligt. Dom är mycket populära som kamping knivar och för militärt bruk,grupper av kunder som kräver just starka blad som ska tålas att bryta med.

Fällkniven använder bara konvex slipade blad med konvexa eggar,just föra att dom ska vara så starka som möjligt. Om man vill ha knivar som skär så bra som möjligt men är svagare att bryta med,så ska man köpa knivar med skålslipade blad och med en konventionell egg(icke konvex).

Svenjohansson:
om du ska änvända knivarna i havs miljö,så ska du deffenitivt ha det rostfria stålet AUS-8A. Kålstål blir helt super rostigt om man ska ha knivarna i saltvattens miljöer. Undvik kålstålet Carbon V om du ska använda knivarna i havsmiljö.

/David

Re: Re: Fråga

Nordstjärnan; sa:
Det stämmer att dom har väldigt tjocka blad,vilket gör att dom skär något sämre än tunnbladiga knivar,men den designen är avsiktlig. Fällknivens slidknivar är designade för att vara så starka som möjligt. Dom är mycket populära som kamping knivar och för militärt bruk,grupper av kunder som kräver just starka blad som ska tålas att bryta med.

/David

de e just det.. jag tillbringar 25-40timmar i skogen per vecka och jag behöver aldrig bryta något, att militärer behöver sånna knivar fattar jag för ofta så e dom klåpare som inte begriper bättre.. Jag återkommer till vad jag skrev innan, det enda dom knivarna duger till är just att öppna bildörrar och burkar.. En kniv används till att skära och just inget annat, det där med brytjärnsfunktionen fattar jag inte.. ska man ha en optimal kniv så välj en röd mora, vill man ha en fräck kniv att flasha med, välj en handgjord lappkniv.. vill man öppna bildörren köp en av ovanstående knivar..(som samlare har jag full förståelse för att man köper dom)

förutom det ovan nämnda så har dom fler konstruktionsbrister vilket leder till förlorat arbetsmoment..

Jag upplever inte Fällknivens knivar som att dom skär dåligt. Jag har aldrig öppnat varken konservburkar eller bildörrar med mina knivar.Det finns special verktyg som kofot eller konserv öppnare till sådana uppdrag. Knivarna är gjora för att ifall man skulle behöva ta i ordentligt med dom,så ska dom inte gå av i första taget. Alla Fällknivens knivar(inte Cold Steels heller) har tjocka blad. Dom gör även tunnbladiga knivar om man föredrar det.

Jag blir nyfiken på det här som du nämner med konstruktionsbrister vilket leder till förlorat arbetsmoment? Kan du nämna några sådana?

Nordstjärnan; sa:
Jag blir nyfiken på det här som du nämner med konstruktionsbrister vilket leder till förlorat arbetsmoment? Kan du nämna några sådana?

vad e det ni gör i skogen som möjliggör att en kniv går av? det kanske vore bättre med en kurs i hur man hanterar kniven så slipper ni att köpa dessa knivarna..

kontruktionsmissen ligger i följande:

a1gul.jpg

eftersom inte knivbladet går hela vägen in till handtaget samt att man har ett parerskydd så förlorar man ganska mycke arbetsmoment när man skall tälja av grova saker.. eftersom knivarna är felbyggda så kan man inte ta av i ett skär utan man måste stå å hacka av den, ska man hacka så är det bättre att hugga och till det använder man yxor.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg