Cola som sportdryck

Har tänkt köra avslagen cola som sportdryck på långpass i sommar. Min undran är,
vilket är smidigaste sättet att bli av med kolsyran på? Låta en flaska stå öppen x antal timmar elr?!
 
Senast ändrad:
Är det inte enklare att köpa typ Cola sodastream-koncentrat och blanda ut med vatten (och eventuellt extra socker)?

Eller är du ute efter nån magisk ingrediens i riktig cola?
 
Jag testade faktiskt att använda cola på ett maraton nyligen. Jag blev besviken, ingen koffeinkick!
Intressant! Hur brukar du "reagera" på vanlig sportdryck?
Det var faktiskt inför en ev mara som jag tänkte testa cola som sportdryck. Tror Colting brukar använda det + redbull under tävling.
 
Använde inte bara cola, 1a halvan sportdryck och vatten. From 25km drack jag totalt ca 0,5 l cola och lite mer vatten+sportdryck. Det var varmt.

Har bara en erfarenhet av koffeinkick förut. Ljummet kaffe i Eldris piggade upp mig så att jag kunde slutföra Vasaloppet utan att tappa alltför mycket sista biten in till mål.
 
Vätskedrivande?

Jag måste få ställa en fråga; koffein anses ju vara vätskedrivande, kanske inte det mest vätskedrivande som finns, men ändå. Hur bra blir det då under långlopp i förhållande till den kick det ger?
 
En mjölkskummare, dvs en sån där liten elektrisk visp som man vispar upp mjölken till sin latte med, funkar utmärkt att ta bort kolsyran med. Testade efter lite magsjuka nyligen :)
 
Jag måste få ställa en fråga; koffein anses ju vara vätskedrivande, kanske inte det mest vätskedrivande som finns, men ändå. Hur bra blir det då under långlopp i förhållande till den kick det ger?
Det finns numera olika teorier, om det är vätskedrivande, eller inte...

Hursomhelst, jag väntade med colan till andra halvan av just den anledningen.
 
Aha, det finns nya rön om koffeinets vätskedrivande/inte egenskaper? Intressant. Hursomhaver så dricker jag gärna cola under mina långpass, mest pga smaken. Citrus i all ära, men cola står jag ut med länge, även i avslagen form. Brukar ta ca 50/50 cola/vatten, och en gnutta salt. Oftast häller jag halva camelbaken/sportflaskan m cola, skakar, öppnar (pyyysss) och upprepar ett par x, sen på m vatten och salt. Inga problem. Några effekter av koffeinet i sig har jag inte tänkt på, men jag är å andra sidan kaffedrickare och känner oftast av först när jag tankar en kopp kaffe (eller kaffe-cola, urk!) eller helst en gel med koffein. Och då snackar vi ju riktigt lyxlir!

Idén om att använda Sodastream-colaessens har slagit mig också, har bara inte blivit av. Eg bara löjligt att betala för kolsyra + vatten (för att inte tala om miljön...) när man köper Coops cola i butik.
 
Det finns numera olika teorier, om det är vätskedrivande, eller inte...

Hursomhelst, jag väntade med colan till andra halvan av just den anledningen.

Tack för svaret, jag tog lite tid att själv kolla upp detta och fann bland annat detta:
"Results The available literature suggests that acute ingestion of caffeine in large doses (at least 250-300 mg, equivalent to the amount found in 2-3 cups of coffee or 5-8 cups of tea) results in a short-term stimulation of urine output in individuals who have been deprived of caffeine for a period of days or weeks. A profound tolerance to the diuretic and other effects of caffeine develops, however, and the actions are much diminished in individuals who regularly consume tea or coffee. Doses of caffeine equivalent to the amount normally found in standard servings of tea, coffee and carbonated soft drinks appear to have no diuretic action." Källa och en kort artikel i NY Times.​

Tycker själv att jag behöver gå på dass oftare när jag dricker cola eller kaffe, men det är kanske mer i huvudet än njurarna.
 
Liknande trådar

Liknande trådar