Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag gör ofta sista handpåläggningen på artiklarna (Jörgen är inte lika mycket kompis med Bloggers html-krumsprång) och publicerar. I samband med det skriver jag blänkare här. Så enkelt är det
Jag gör ofta sista handpåläggningen på artiklarna (Jörgen är inte lika mycket kompis med Bloggers html-krumsprång) och publicerar. I samband med det skriver jag blänkare här. Så enkelt är det
Ett annat alternativ är förstås att det beror på att jag ständigt är ute i vildmarken och testar lätta prylar. Alla artiklar skickas via satellittelefon, vilken inte är kompatibel eller något sådant
Ett annat alternativ är förstås att det beror på att jag ständigt är ute i vildmarken och testar lätta prylar. Alla artiklar skickas via satellittelefon, vilken inte är kompatibel eller något sådant
Med viss risk för att inte spåra ur: Hur står sig en cocoon-jacka/tröja jämfört med ett dunplagg (typ Klättermusen Liv) i värme? De väger ju ungefär detsamma.
Med viss risk för att inte spåra ur: Hur står sig en cocoon-jacka/tröja jämfört med ett dunplagg (typ Klättermusen Liv) i värme? De väger ju ungefär detsamma.
Jag satt och räknade timmarna tills någon skulle komma in på ämnet
Min erfarenhet av Liv inskränker sig till att en mig närstående hustru fick en i julklapp. Efter att just nu ha klämt på de plaggen så verkar de vara ganska jämntjocka. Troligen har Liv ett bättre fluffindex, alltså mera luft och därmed något varmare i en idealsituation (typ inomhus). Liv går naturligtvis att komprimera betydligt mer och lär säkert ha längre livslängd.
Jag tror mig ha skrivit, i varje fall har jag tänkt det, att om Liv funnits när jag köpte min WM Flightjacka (som i min XL väger 410 g) så hade jag köpt Liv istället. Jag tror att Liv är fullt tillräckligt varm som förstärkningsplagg under barmarkssäsongen (eller åtminstone sommarsäsongen).
Nu är jag dock helt övertygad (vilket inte betyder att jag inte kan ha fel) om att min Cocoon är ett varmare plagg än en Liv. Orsaken är naturligtvis huvan. Så även om Liv skulle vara något varmare på kroppen ( i helt torrt tillstånd) så gör huvan att Cocoon får övertaget. Till detta kommer den större okänsligheten för fuktighet.
Jag är som jag skrev imponerad över att man lyckats få så lätta syntetplagg. För en del år sedan sydde jag själv en quilt med tunn ripstop och Primaloftfyllning enligt Ray Jardines modell. I färdigt skick vägde den till min besvikelse 1100 gram. Den var dock en skön följeslagar på en sommartur från Hemavan till Nikkaluokta men tappade under den perioden från 5 cm till 4 cm i loft. Då sydde jag en dunquilt istället, som har sitt dryga 5 cm loft kvar efter flera år och väger 600 gram. Så jag trodde uppriktigt sagt inte att det gick att få till plagg med syntet som kunde konkurrera med dun. Men det gick.
Faktum är att det idag visade sig att www.backpackinglight.com under Used Gear säljer ut massvis med Cocoon-prylar till låga priser. Plats för fynd och det gäller även icke medlemmar i BPL. Annars är BPL det enda ställe du kan köpa Cocoon på, det är deras varumärke och egenutvecklade produkter.
Tack för tipset! Är det krångligt att få saker skickade till sverige? Letade lite hastigt, men hittade ingen "shipping info" el motsvarande, men jag kanske letade för slarvigt..(?)
/Jörgen