• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Cobra MicroTalk MT-700

Tjena!

Funderar på att skaffa ett par Cobra MicroTalk.

Är det någon som har några erfarenheter att delge?

Fast, efter att jag kollat på http://www.kjell.com så ska jag nog beställa dem därifrån istället. 100:- billigare än om jag beställer dem på GetOut.

Fast det verkar som http://www.getout.se är billigare på tillbehören!

:)

Ha en skön dag i skog och mark!!
/Dalle

Jag tror att Cobra är ett bra alternativ. Motorola har en model i England T6222 som jag är nyfiken på. Jag tror att Motorola "håller" lite längre samt att "allt" ingår, dubbelladdare, laddningsbara batterier etc. Väljer du till motsvarande till Cobran hamnar du på ett högre pris (om du jämför Corbra MT700 och Motorola T5222).

mvh
Mats

vanliga R03 laddbara

MatsO; sa:
Jag tror att Cobra är ett bra alternativ. Motorola har en model i England T6222 som jag är nyfiken på. Jag tror att Motorola "håller" lite längre samt att "allt" ingår, dubbelladdare, laddningsbara batterier etc. Väljer du till motsvarande till Cobran hamnar du på ett högre pris (om du jämför Corbra MT700 och Motorola T5222).

mvh
Mats

Jag kör mina med med vanliga R03 NiMh laddbara batterier. Behöver inte vara något speciellt batteripaket, som säkert liknar 4 R03 med tejp runt. Då kan man dessutom använda batterierna till annat, t ex diodpannlampan.

/Patrik

Hejan Lars....
Själv investerade jag i en modell på Elgiganten...2 apparater, 2 handsfree, bäräremmar, batterier och hela klabbet för 399 spänn (!). Har nu hunnit prova grejerna en del i fält och jag är imponerad!! Såna små, billiga rackare som funkar utmärkt. Mycket bra ljudkvalité, (FM-bandet) och få men vettiga finesser. Mycket uppskattat av sambon vid svampturerna då hon inte behöver känna sig helt övergiven när jag älgar iväg för långt bort...
Jag skulle tror att innanmätet i dessa s.k. PMR-apparater är detsamma i de flesta modeller. Sedan skiljer det tydligen en del i utförandet...jag har sett modeller där 1 apparat betingar ett pris på 1300 spänn...

//Per

Vi köpte in ett antal Alan 451 som sänder på PMR 446 bandet för att använda i samband med räddningshundträning.
Efter att använt dessa i ca 1 år så kan jag bara sammanfatta vår uppfattning som "otroligt bra"
Det som skiljer våra "billigare" modeller mot de betydligt dyrare är möjligheten att dela upp varje kanal i underkanaler.
Hittills har vi inte sett något behov att detta.

Beträffande räckvidd och ljudkvalitet så har vi noterat att i blandad terräng med oväxlande öppna fält och kraftig skog så når dom 2-2,5 km med fullgod hörbarhet. utterligare 0,5km om man tolererar en del störningar.
I nödfall kan tonsignaleringen användas som "kom hem"-signal och den når minst 3,5km.

Strömförbrukningen är låg och vi kör våra på GP 1800mAh NiMh och dessa laddas så sällan så jag kan inte bedöma den effektiva sändnings/passningstiden per laddning.

Vid valet av apparat åt oss var det till slut priset och möjligheten att få många apparater på en gång som fällde avgörandet, men jag jämförde prestanda mellan några olika apparater och tyvärr så skiljer det en del även om uteffekten är lika, troligen är det antenndesignen som spelar stor roll.

Det skulle vara kul att få en uppskattning betr räckvid/hörbarhet/strömförbrukning på Elgigantens apparater då dessa ju är knappt hälften så dyra som våra. Det är några hos oss som vill komplettera med fler apparater.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg