Cloggning

Jag undrar vad det är som gör att man ska ha en backup vid cloggning. Vad är det som kan gå fel om man bara använder en repklämma och ett rep?
Enligt Stora klippklättrings boken ”finns det alltför många riskfaktorer involverade för att man ska kunna överlåta allt ansvar på cloggern”. Några räknas upp som t.ex. att cloggern kan bli sliten och att den bara testas till 400 kg. Enligt boken ska man ha ett extra rep och knyta in sig i med jämna mellanrum och enligt SKF:s kursnormer ska man ha två rep och två repklämmor, alltså dubbelt av allt.
Varför denna säkerhetsmarginal, har det skett någon olycka, eller vad beror det på?

Hälsningar Johan

Joo..

..det är som precis som du själv skriver. Oavsett vad det är man sysslar med i klättringen så skall man akta sig så fort man sätter sitt liv på en enda liten pryl. Jämför diskussionen tidigare i forumet om firning.

Framförallt är clogging farligt då den lilla prylen som man sätter sitt liv till är en mekanisk repklämma som inte är avsedd för fall!!!

Det finns olyckor/tillbud då cloggers/replämmor inte har "fått grepp", kapat rep och till och med kopplat loss sig själva då cloggern skrapat mot klippan.

Så jag förespråkar definitivt ett backup-system.
I viss litteratur visas en metod där man helt enkelt slår en dubbelåtta på det fria repet under cloggern som sedan kopplas in i selen, men denna metoden är lite opraktisk då det är svårt att få vikt i repet så att det löper fritt genom cloggern.

Ett bättre alternativ är att ha ett separat rep brevid, om leden inte är längre än 25 meter kan man lämpligen clogga på ena änden och ha backuppen på den andra. Här kan man lösa det på lite olika sätt, man kan ha en clogger på vardera rep som löper parallellt, eller clogger på ett rep och slå åttaknutar med jämna mellanrum att klippa in sig i när man passerar på det andra.

Den stora nackdelen med att ha knutar att klippa in i selen är att det är svårt att clogga svåra leder och samtidigt släppa en hand för att klippa in sig på ett rep som inte nödvändigtvis är perfekt inom räckhåll.

Ett tredje alternativ som är det smidigaste, men kanske lite trixigare är att bara använda ett rep (man får förutsätta att ankaret är ok, samt att repet inte kan skavas av någonstans) men med två "envägsbromsar" på det repet. Här är det bara uppfinningsrikedommen som sätter gränserna, eftersom det finns så många finurliga små prylar på marknaden. Det enklaste systemet är nog en clogger/jumar och ovanför den en prusik i grov dimension med många varv (får inte kunna åka in i repklämmekanalen och hindra bromsen eller kunna brännas av vid fall). Denna prusik kan bytas ut mot tex ropeman, tiblock eller liknande mojäng som man kastat iväg surt förvärvade pengar på.

Oj vad långt det blev, man jag hoppas att du fått något vettigt ut ur det.

Från Utbildningskommiten krävs det i dag att man kan uppvisa en metod för clogging med ett backup-system, dvs det krävs inte att det är på ett separat rep, bara det är säkert och funktionellt.

Kan man göra som jag, rockmaster?

Jag brukar clogga med en Petzel Ascension. Nedanför cloggern trär jag repet genom lilla hålet på min firningsåtta. Åttan sätts sedan i selen. När jag klättrar knyter jag åttaknutar på repet under åttan med jämna mellanrum. Godkännt, eller?

/Nybörjarcloggre

Verkar bättre med prusik

Lösningen med firningsåttan låter lite krånglig, och mindre säker. Tycker även jag att en lite längre prusik funkar bra. Jag förlänger med en slinga från selen så att man inte behöver dra upp prusiken stup i kvarten. För att minska riskerna med att repklämman kopplar ur sig (och för att repet ska löpa bra) är det absolut rekommendabelt med en övre sele/kropssele (men det kanske är självklart?). Brukar fixa till denna sele av en slinga - svårt att få lagom höjd och bekvämlighet, men med lite träning ... Det finns f.ö. en repklämma som anses vara bättre än andra (har inga taggar som sliter på repet), från början av ryskt fabrikat, men just nu kommer jag inte ihåg namnet.

Någon som har tips på bra cloggningsleder i Stockholmstrakten (har själv mest testat Vampyren i Runsa och Det vilda i min bur, Bilbos arrête och Direkta palmsöndagsleden i Häggsta)??

Ola

Njaaa...

Olaka, det låter som om du sätter prusiken under cloggern med en slinga i, och drar upp den ibland, stämmer det? Skulle då cloggern paja när din prusik är långt ner innebär det ett fall, längden är nog oväsentlig. Prusiken kommer rätt säkert att brännas av! Jag tror inte det finns något snöre som står pall för sånt.
Jag cloggar en del och tycker det känns skönt att slå en ögla på det andra repet ibland och koppla den i en extra karbin i selen. OK, man får stanna upp och ev. hänga lite, men vadå, cloggar man är det ju ingen vidare stil på bestigningen ändå. Säkerheten uppväger definitivt nackdelen!

Björn

Jo, prusiken kan ju brännas av…

även om jag förstås har den ovanför klämman (drar man upp den kontinuerligt bör fallet inte bli så långt).

Jo, prusiken kan ju brännas av ...

... om man faller - men har man den ovanför klämman (det har jag) och drar upp den kontinuerligt, kan man försöka se till att fallet blir kort. Men cloggning är väl öht inget man gärna ägnar sig åt på svåra leder med fallrisk?? Gör jag det ändå ngn ggn ska jag se till att knyta in mig i ett parallellrep då och då. Prusiken är ju f.ö. oumbärlig om man blir hängande och behöver få loss klämman för att kunna fira ner./Ola

Konstigt

Martin, jag läste i SKFs egna regler (för kk-examination) att grov prusik ovan repklämman inte är att rekomendera. Är det en förändring i säkerhetspolicyn på gång eller är jag felunderrättad. Så här står det

"Back-up vid clogging:
Clogging bör utföras med två separata klätterrep med
vardera en repklämma (helt dubblerade system) eller med två oberoende repklämmor på ett och samma rep. Annan back-up, t ex klämknut anbringad ovanför repklämma är ej att rekommendera."

/Micke

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg