Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag tycker Petzl's Rescucender (Rock Exotica's idé) fungerar utmärkt. Den är inte fjäderbelastad som de flesta andra repklämmorna utan den låsande kammen belastas av dig. Detta gör att kammen inte behöver ha taggar på sig och detta skonar repet från onödigt slitage.
Den är liten och enkel att förstå sig på och är dessutom lätt att dra ner på repet, om man t.ex vill reversera några moves.
Detta inlägg refererar till påståendena på ovanstående adress.
Inget företag vill överlag att deras utrustning ska bli förknippat med olyckor, självfallet. Varför tror du Petzl inte fortsatte med Soloist och Soloaid när de köpte Rock Exotica!? Jo därför att de inte ansåg dessa produkter tillräckligt säkra, enligt deras krav.
Att Rock Exotica rekommenderade Micro- och Rescucender beror på att den funkar att clogga med.
Micro- och Rescucendern tål samma belastning som Ushbas 'Basic 10.05 Ascender' innan den glider, 4 KN.
Dock ska man vid all cloggning använda någon sorts back-up.
Cloggar då och då med min gamla basic vilken jag högeligen ogillar och skulle kunna tänka mig rescuecendern men var får jag tag på den? via posten eller via nätet.