Clogga med Mammut Smart alpine?

Den är ju inte avsedd för ändamålet, men kan nån komma på nån verklig fara med det? Vid firning låser den ju perfekt. Frågan är hur den beter sig om man faller i den.

Det är ju i allt annat världens bästa repbroms, ska tänja lite mer på multifunktionsbegreppet, så blir den utomjordisk :)

Den är ju inte avsedd för ändamålet, men kan nån komma på nån verklig fara med det? Vid firning låser den ju perfekt. Frågan är hur den beter sig om man faller i den.

Det är ju i allt annat världens bästa repbroms, ska tänja lite mer på multifunktionsbegreppet, så blir den utomjordisk :)

Skulle inte säga att den låser perfekt vid firning, den förlitar sig rätt mycket på typen av karbin som används. Den är endast hjälplåsande... Alla får väl välja sin risknivå men jag skulle heldre använda en grigri i den situationen. Den verkliga faran skulle väl vara att den kan släppa helt?

Jo, men det skulle ju förutsätta att "armen" på nåt sätt vinklas upp. Vilket iofs kan ske om repet trasslar in sig eller nåt..

Tycker den låser riktigt bra vid firning, jag använder inte prussik längre (föressten är det asjobbigt att använda prussik med den här bromsen). Men kanske jag bara har rätt sorts karbin.

Är faktiskt också lite sugen på Smart Alpine. Avskyr firning med prussiksnöre, och grigri känns alldeles fel att ta med sig på en längre klättring. Ni som använt den, vad tycker ni om den?

Jag såg en kille clogga med två rep, en ascender och en cinch, när han kom till ankaret så koppla han bara ut tänderna på ascendern och firade ner sig på cinchen. Grigri suger ju för att den inte sköter sig självt.

sannolikheten att just armen på en smart fastnar i något och viks uppåt känns ju inte helt försumbar med tanke på att man faller nedåt i närheten av saker som relativt sett rör sig uppåt och som armen kan fastna i.

sannolikheten att just armen på en smart fastnar i något och viks uppåt känns ju inte helt försumbar med tanke på att man faller nedåt i närheten av saker som relativt sett rör sig uppåt och som armen kan fastna i.

Men om man faller och den låser så faller man ju inte förbi nåt den kan fastna i...
Och om armen hakar i nåt man faller förbi, för att den inte hunnit låsa ännu (inte sträcka repen ännu) så faller man ju förbi detta som armen fastnar i och då kommer man ju inte fastna i detta en gång till...

Skulle vara om man faller längs ett sva då, och armen hela tiden skrapar mot svaet... ?

Men om man faller och den låser så faller man ju inte förbi nåt den kan fastna i...
Och om armen hakar i nåt man faller förbi, för att den inte hunnit låsa ännu (inte sträcka repen ännu) så faller man ju förbi detta som armen fastnar i och då kommer man ju inte fastna i detta en gång till...

Skulle vara om man faller längs ett sva då, och armen hela tiden skrapar mot svaet... ?

nä, kanske inte är nåt troligt scenario, speciellt som den tydligen ska dras _utåt_ för att släppa.
men jag tycker ändå inte om den utstickande kroken - den ger mig känslan av att manicken bör användas stationärt.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg