Om du med clips menar de plastsaker som tillsammans med en rem bildar en korg för foten så duger nästan vad som helst. En stålram runt pedalaxeln med lite taggar på så du inte glider av. Innan jag gick över till SPD för många år sedan körde jag med clips, en billig modell och en något dyrare. Båda blev slitna efter ganska kort tid och gick ofta sönder om man körde i bökig terräng.
Om du skall få ett LYFT i cyklingen så tycker jag nog att du skall satsa på en SPD-pedal eller liknande. Om du inte gör "jämt" i skogen kanske en enkelsidig kan passa eller så köper du till plattor när du skall köra "vanligt"
SPD pedaler får du för ett par hundra och även de enklare ger mycket bra tramp jämfört med "clips". Skillnaden ligger väl i hur lätta de är att komma in och ur, samt vikten då såklart. Vissa pedaler kan du ställa in utlösningen på vilket kan vara bra då du får en viss flexibilitet i hur foten måste röra sig med pedalen. Skor finns det en uppsjö av. Där beror det åter på hur mycket du skall köra och vad som passar din fot.