Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Cirklar
- Trådstartare Ylvan
- Start datum
Svenska knepet
Jag vet inte vad som är orsaken, men en lösning har jag. De svenska nybyggarna i Amrika lärde ut ett knep som brukats länge i Sverige: släpa på en pinne. En lång stör på två-tre meter. Då går du rakt och inte i cirkel. Vet ej heller varför detta fungerar, men det gör det.
Jag vet inte vad som är orsaken, men en lösning har jag. De svenska nybyggarna i Amrika lärde ut ett knep som brukats länge i Sverige: släpa på en pinne. En lång stör på två-tre meter. Då går du rakt och inte i cirkel. Vet ej heller varför detta fungerar, men det gör det.
Re: Svenska knepet
Det fungerar nog lite som "roder", ökar nog i alla fall diametern på cirkeln man går i!
bananmannen; sa:Jag vet inte vad som är orsaken, men en lösning har jag. De svenska nybyggarna i Amrika lärde ut ett knep som brukats länge i Sverige: släpa på en pinne. En lång stör på två-tre meter. Då går du rakt och inte i cirkel. Vet ej heller varför detta fungerar, men det gör det.
Det fungerar nog lite som "roder", ökar nog i alla fall diametern på cirkeln man går i!
Re: Re: Svenska knepet
Då tar det ju längre tid innan man inser sitt misstag och känner igen platsen man var på för länge sedan!
// Ingvar
KLAGER; sa:....ökar nog i alla fall diametern på cirkeln man går i!
Då tar det ju längre tid innan man inser sitt misstag och känner igen platsen man var på för länge sedan!
// Ingvar
Nu var det ju visserligen en häst som gått i cirkel, men det kanske samma sak för dom...
Det kanske är en inbyggd omedveten instinkt vi har att gå tillbaka till samma punkt om vi går vilse?
/Roger
Det kanske är en inbyggd omedveten instinkt vi har att gå tillbaka till samma punkt om vi går vilse?
/Roger
Det är rätt kul att testa sin "snedvridenhet". Nu har vinter tagit slut så ni kanskle får vänta till nästa år.
Ställ dig (er) på en sjö med förbundna ögon och försök att åka rakt någon minut. Då kan man studera spåren sedan och se hur rakt man verkligen åkte.
//Anders
Ställ dig (er) på en sjö med förbundna ögon och försök att åka rakt någon minut. Då kan man studera spåren sedan och se hur rakt man verkligen åkte.
//Anders
Jag har hört den här tekniken kallas för "svensk kompass". Knepet är att pinnen (som bör vara flera meter lång) ska föras spikrakt fram genom terrängen, oavsett hur den ser ut. Kommer du till ett tätt snår så trycker du igenom pinnen. Kommer du till en brant så kastar du ner pinnen. Du kan sen själv gå runt hindret, men pinnen ska alltid gå raka vägen.
Då och då tar man sikte på en punkt långt fram, i pinnens förlängning och sen går man så rakt man kan dit.
Då och då tar man sikte på en punkt långt fram, i pinnens förlängning och sen går man så rakt man kan dit.
Re: Re: Svenska knepet
Om man gör rätt (håller så som man ska, jag minns dock inte hur det är så kommer man att gå väldigt rakt med en stör som roder.
Tillräckligt långt för att det skall räcka att ett par gånger om dagen korrigera kursen mha nån typ av improviserad kompass (solkompass, nål på löv i vatten etc).
KLAGER; sa:Det fungerar nog lite som "roder", ökar nog i alla fall diametern på cirkeln man går i!
Om man gör rätt (håller så som man ska, jag minns dock inte hur det är så kommer man att gå väldigt rakt med en stör som roder.
Tillräckligt långt för att det skall räcka att ett par gånger om dagen korrigera kursen mha nån typ av improviserad kompass (solkompass, nål på löv i vatten etc).
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg