Circcam, Kaitum

Hej

Er der nogen der har være mod Tjuonajåk ved kaitumjaure og ved hvordan passagen Circcam ser ud? Er det muligtat komme over?

Nej, har inte varit där men har själv funderat på möjliga sätt att passera Kaitumälven. Min slutsats var att vettigast är nog att kontakta Tjuonajokks fiskecamp före avresa och höra om de kan hjälpa en med båtskjuts mot en slant...

Annars är här en som har ställt samma fråga här: http://www.panoramio.com/photo/5290966

...och av hans egna bilder att dömma så har han själv därefter varit där så du får väl skriva en kommentar på hans bild och fråga: http://www.panoramio.com/photo/70927814

Mycket hänger väl på vattenståndet, vilket verkar vara lågt på den senare bilden. Återkom gärna och berätta hur det gick, lycka till!

I juni 2010 stäldes den frågan på den andra bilden därifrån.
http://www.panoramio.com/photo/5290966
------------------------------------
Mortias på juni 15, 2010
Hello, do you know whether it is possible to wade through the river Tjirtjam connecting the two lakes Kaska Kaitumjaure and Vuolep Kaitumjaure? Or is it possible to pay someone with a boat in the near village Tjuojånakk to take me to the other side of the lake Vuolep Kaitumjaure? I want to know that for I am planning a trekking tour in this region, and for this I'd like to be sure, that I can pass that river. Since your picture is from this region, I would be glad, if you could help me with your experience.
Best regard, Matthias

nomen.nescio på juni 16, 2010
You can only wade through the stream with waders. And it is very cold water even in the summer. Sometime the the locals are there and they have a boat. The safest way is to get in contact with the fishingcamp at http://www.tjuonajokk.se/. The can probably help you with more info.

Hej!
Har varit en hel del i området och även jobbat några säsonger på campen i Tjuonajokk. Har även paddlat genom forsarna med kajak.
Man ska väl aldrig säga att någonting är omöjligt, men det hade i alla fall inte fallit mig in att vada över i Tjirtjam.
Det är båt eller kanot som gäller för säker överfart.

Min tyska är inte helt bra och har ej någon karta framme nu. Kan någon beskriva, kanske utifrån egna erfarenheter, det vad jag tycker mig förstå att Mortias genomförde under förmiddagen dag nr 21.
Mvh/RN

Tack för det! Låter lite väl riskfyllt för min smak med snabbt strömmande vatten upp på låren även om det inte var så lång sträcka där det var så djupt. Tycker dock att vattenståndet på hans bild är betydligt lägre än någon annan bild jag har hittat så han hade nog lite tur. Rådet om båt eller kanot ovan låter nog motiverat trots allt...
Min tyska är inte helt bra och har ej någon karta framme nu. Kan någon beskriva, kanske utifrån egna erfarenheter, det vad jag tycker mig förstå att Mortias genomförde under förmiddagen dag nr 21.
Mvh/RN
Min tyska är inte heller så vass men det finns ju översättningsverktyg. Utan att ha läst så noga och mest tittat på bilderna så kan jag väl konstatera att han besteg Kuoperatjåkka och tog sig ner längs hyllan på västsidan till Teusaälven som vadades (återigen tur med lågvatten skulle jag tro...) och sedan verkar det som han har gått en sväng runt Vákkastjårro och ner längs Vákkásjjåhkka till Gágirjávri.

... Utan att ha läst så noga och mest tittat på bilderna så kan jag väl konstatera att han besteg Kuoperatjåkka och tog sig ner längs hyllan på västsidan till Teusaälven som vadades (återigen tur med lågvatten skulle jag tro...) och sedan verkar det som han har gått en sväng runt Vákkastjårro och ner längs Vákkásjjåhkka till Gágirjávri.
Oops! det blev visst både dag 20 och dag 21 som beskrevs ovan...

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg