chukhung nepal

Hejsan!

Jag haller pa och planerar en langre vandring i Nepal, Jiri-Namche-Chukhung-KongmaLa-Lobuche-ChoLa-Gokyo-Lukla. Kommer behova stanna ett langre tag i bla i Chukhung pga hojden innan Kongma La och soker darfor tips pa utflykter i denna dal. Om man behover overnatta i talt nagonstans sa ar det inget problem, alla uppslag ar varmt valkommna!

jonas

Avundsjuk...

Det kommer nog att bli toppen! Längtar själv tillbaka..

Ja, första anhalten in mot Chukkung är Dingboche. Därifrån finns det som jag ser det två bra acklimatiseringsturer som erbjuder riktigt bra scenarios.
Den ena är att sick-sacka dig upp längs den yttersta sluttningen från Ama Dablam sett, alltså den närmaste från Dingboche. Slutmålet här är den översta av de två, tror det var två i varje fall, sjöarna som ligger i Ama Dablams skugga.
Den andra är att följa ryggen som går emellan dalgångarna som skjuter ut från Pheriche (mot Everest) respektive Dingboche (mot Chukkung). Vi nådde inte riktigt toppen, tror den heter Nangkartshang peak och är belägen någonstans runt 5000. Hursomhelst har du en fantastisk vy mot bland annat Ama Dablam och neråt dalen där du de senaste dagarna stretat fram. I mina ögon bättre som utsiktpunkt än Kala Pattar vars storhet beror på graden av "Everest-kåthet" och been-there-done-that kanske?!

Från Chukkung, Chukkung Ri, än en gång bättre än Kala Pattar, betydligt bättre dessutom. 5550m är den högsta av de två, skiljs av en sadel. Än en gång underbar vy mot Nuptse, Lhotse, Island Peak, Makalu och den långsträckta kammen som startar nere vid Ama Dablam.
Vill du högre och om du uppskattar rullsten och att få använda händerna i din strävan uppåt går det att följa kammen från Chukkung Ri till Chukkung Tse, 5900, såg dock besvärligt ut. Tror det är lättare att gå runt och attackera från väster.
Island Peak BC är en annan dagsetapp, ingen särskilt vacker vandring dit men sjön på vägen är i alla fall fin.

Om du känner dig stark och har utrustning med dig kan du säkert ta dig upp på Amphu Labtsa, passet mellan denna dalgång och den som går mot Mera Peak. Jag tror att vyn över Panch Pokhari, de 5 sjöarna, inte går av för hackor.

Köp Jamie McGuiness, trekking in the Everest region, http://www.trailblazer-guides.com det var där vi fick de mesta uppslagen till våra sidoturer. (finns exempelvis på Akademibokhandeln) Den är betydligt bättre än Lonely Planets trekking in the Nepal Himalayas.

Ok. Om du orkat läsa hit så hoppas jag att du får det bra.

/Daniel

suverant!

Man kan bara tacka och ta emot, suverant med tips, tack sa himla mycket! Undrar om du bara skulle kunna hjalpa mig att fa klarhet i nagra sma detaljer.
-Vad for utrust kan tankas behovas for na passet Amphu Labtsa,.
-Kan det vara ett alternativ att na Chukhung tse fran ostsidan av toppen.
-Gick ni over Kongma La, nagra tips i sa fall.
-Om jag vill slapa pa ett talt over just bara detta passet, maste jag hyra det i Namche och lamna tillbaka det dar ocksa eller gar det pa narmare hall.

vanliga halsningar
jonas

Nepal

"Vad for utrust kan tankas behovas for na passet Amphu Labtsa,."

Ja troligtvis behövs stegjärn och isyxa. Allt beror självklart vilken tid på året du planerar att gå. Vissa använder stegjärn för Cho La men det kanske är lite overkill om man inte har med sig dem för andra ställen också.

"Kan det vara ett alternativ att na Chukhung tse fran ostsidan av toppen."

Har inte väderstrecken klart i huvudet och har tyvärr inte kvar kartan. Osäker. Jag ser dock ingen anledning till att ta östsidan.

"Gick ni over Kongma La, nagra tips i sa fall."

Nej, det gjorde vi inte. Tror att man kan se hyfsat från Chukkung Tse var och hur man lättast tar sig genom passet. Inte särskilt många går denna väg eftersom det mer eller mindre kräver tält. Det går kanske att gå Chukkung-Lobuche på en dag men är troligtvis en oändligt lång dag, vild gissning 10-15 h om du går exakt rätt hela vägen vill säga...

-Om jag vill slapa pa ett talt over just bara detta passet, maste jag hyra det i Namche och lamna tillbaka det dar ocksa eller gar det pa narmare hall.

Hyra tält är jag skeptisk till. Skippa Kongma La eller ta med dig ett eget. Har du eget tält, kök, stegjärn och isyxa kan du ju i stort sett gå var som helst. Vikten blir väl inte så rolig men kanske värt det ändå.
Om du ska till Gokyo är det nog inte fel med tält för att utforska området runt gamla (eller om det kallades ryska) Cho Oyo Base Camp. Kan vara trevligt med gott om tid. Sen kan du alltid korsa Renjo La till Thame istället för att gå tillbaka via Macchermo, Dhole, osv.
Då måste du ha tält med dig.

När åker du?

/Daniel

Bara att köra

Nyligen hemkommen från Nepal. Nu har väl Jonas hunnit att åka dit och hem och kanske ut igen vad vet jag. Någon kanske finner informationen användbar.

Chukkung Tse: Följ glaciärens västra moränkant så långt som möjligt innan du börjar slita uppför branten mot Chukkung Tse. Du kommer alltså österifrån och går i västlig riktning upp mot toppen.
Starta tidigt och räkna med en heldag. Det kan vara duktigt blåsigt.

Kongma La, Chukkung-Lobuche: Lite struligt att hitta stigen i början, följ stigen ner till Bibre för att sedan snedda uppåt. Ta sikte på den gräskladda åsen. Vatten finns längs vägen och uppe vid sjöarna.
Jag fumlade lite med vägval, hade en 20+ ryggsäck köket strulade och det blev bara att äta snickers så det tog nästan 10 timmar för mig. Det är nog en maxtid. Räkna med minimum 6h (vältränad, lätt packning, bra vägval) Från Lobuche går det lite snabbare.

Tält behövs alltså inte men uppe vid sjöarna finns mycket vackra tältplatser. En del klättrar även Pokalde och Kongma Tse därifrån.

Re: suverant!

Ehlana; sa:
-Vad for utrust kan tankas behovas for na passet Amphu Labtsa.

Det är i princip ett klätterpass, finns en del info på denna tråd
http://www.yetizone.com/wwwboard/messages/19029.shtml

Ehlana; sa:

Det finns en hel del tält i omlopp i Khumbu, de används av lokalbefolkningen i olika sammanhang, men dessa tenderar att vara i dåligt skick. Det är i princip bara i Namche som det finns ett lätt tillgängligt utbud, och inte ens där kan man vara säker på att hitta ett riktigt bra tält, som är lätt o vindsäkert o i gott skick.

Per

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skallagrimson Utrustning för Nepal i april Trekking 4
Peligro Nepal - EBC (Cho La Pass) Trekking 6
jens.d Nepal utan guide Trekking 15
atothek Everest Base Camp april / maj Trekking 1
Carrosed Vandringskompis till Nepal? Trekking 2
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
beo Jordbävningskatastrofen i Nepal - vi är nyss hemkomna från Langtang Trekking 3
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
andyyy Slutvandrat i Nepal på egen hand Trekking 12
MonicaKa Nepal: Langtang Valley Trek? Trekking 1
elias.c nepal i februari Trekking 2
RosenbergAlexander Mount Everest base camp + kalapattar Trekking 8
Nettchen Vaccin i Nepal Trekking 6
Magnus H Forbud mot solo trekking i Nepal Trekking 34
stooofer Försäkring vid vandring utanför Europa (Nepal) Trekking 13
Magnus H Nepal: Beni - Dunai - Jumla Trekking 0
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
frida_n Budget för resa till nepal + Everest BC Trekking 16
jeppepåberget Medvandrare sökes för Nepal, Annapurna Circuit okt/nov 2011 Trekking 2
carlba Sista minuten Manaslu Nepal Trekking 1
Harry47 Nepal - Everestvandring i sakta mak Trekking 2
LinneaK Vandring nepal Trekking 5
Kaj Yak Topptur i Nepal Trekking 0
taf Vandring i Nepal Trekking 4
Martin Fransson Vandringspartner i Nepal. Trekking 0
Janelov Trekking i Nepal mellan Juni-Juli Trekking 18
schweingaard Nepal i mars/april Trekking 6
82-barn nepal trek juli/august...???? Trekking 0
CallofNature Nepal-vilken tid? Trekking 7
Sophia55 Trekking i Nepal/Tibet Trekking 14
Paddy_boy Sällskap för återbesök för trekking i Nepal Trekking 1
Pimmelina Nepal, Upper Mustang; Lo Manthang Trekking 2
caar7629 Nepal - Island Peak och andra "trekkingtoppar" Trekking 23
aliaapansson nepal med bebis Trekking 2
Pjolle Trekking runt nepal, utrustning? Trekking 6
Erik87 Kortare vandring i Nepal Trekking 6
rob77 nepal Trekking 2
Tobias.N Nepal 18 November Trekking 15
beo Krav på guide i Nepal Trekking 10
Matcho Vandra i Nepal (wwoof) Trekking 1
Millan07 Nepal i juli? Eller.. Trekking 2
Caroline71 Annapurna i Nepal - har du vandrat där? Trekking 8
mo9jan Trekking Nepal. Trekking 3
rookie Nepal eller Sikkim? Trekking 3
perlowdin Nepal inför förbud mot individuell vandring Trekking 11
superponta Situationen i Nepal? Trekking 14
d.a.n.i.e.l Två veckor i Nepal/Tibet Trekking 1
Tapani Billigt flyg till Nepal Trekking 1
PerPerPer Nepal, några praktiska frågor Trekking 2
tovalova Konfliktstop i Nepal Trekking 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg