Avundsjuk...
Det kommer nog att bli toppen! Längtar själv tillbaka..
Ja, första anhalten in mot Chukkung är Dingboche. Därifrån finns det som jag ser det två bra acklimatiseringsturer som erbjuder riktigt bra scenarios.
Den ena är att sick-sacka dig upp längs den yttersta sluttningen från Ama Dablam sett, alltså den närmaste från Dingboche. Slutmålet här är den översta av de två, tror det var två i varje fall, sjöarna som ligger i Ama Dablams skugga.
Den andra är att följa ryggen som går emellan dalgångarna som skjuter ut från Pheriche (mot Everest) respektive Dingboche (mot Chukkung). Vi nådde inte riktigt toppen, tror den heter Nangkartshang peak och är belägen någonstans runt 5000. Hursomhelst har du en fantastisk vy mot bland annat Ama Dablam och neråt dalen där du de senaste dagarna stretat fram. I mina ögon bättre som utsiktpunkt än Kala Pattar vars storhet beror på graden av "Everest-kåthet" och been-there-done-that kanske?!
Från Chukkung, Chukkung Ri, än en gång bättre än Kala Pattar, betydligt bättre dessutom. 5550m är den högsta av de två, skiljs av en sadel. Än en gång underbar vy mot Nuptse, Lhotse, Island Peak, Makalu och den långsträckta kammen som startar nere vid Ama Dablam.
Vill du högre och om du uppskattar rullsten och att få använda händerna i din strävan uppåt går det att följa kammen från Chukkung Ri till Chukkung Tse, 5900, såg dock besvärligt ut. Tror det är lättare att gå runt och attackera från väster.
Island Peak BC är en annan dagsetapp, ingen särskilt vacker vandring dit men sjön på vägen är i alla fall fin.
Om du känner dig stark och har utrustning med dig kan du säkert ta dig upp på Amphu Labtsa, passet mellan denna dalgång och den som går mot Mera Peak. Jag tror att vyn över Panch Pokhari, de 5 sjöarna, inte går av för hackor.
Köp Jamie McGuiness, trekking in the Everest region,
http://www.trailblazer-guides.com det var där vi fick de mesta uppslagen till våra sidoturer. (finns exempelvis på Akademibokhandeln) Den är betydligt bättre än Lonely Planets trekking in the Nepal Himalayas.
Ok. Om du orkat läsa hit så hoppas jag att du får det bra.
/Daniel