Chokladpudding - Torrmjölk?!

Tjena!
Undrar lite snabby om den chokladpudding man kan köpa i affärer (typ findus eller vad det nu är) på pulver som skall blandas med mjölk funkar lika bra med vatten alternativt vatten och torrmjölk!?
Någon som har koll??

Akta dig bara för såna efterrätter där anvisningarna säger "Blanda med X dl kylskåpskall mjölk och vispa Y minuter med elvisp".

Till fjälls fungerar det inte om du inte är nära en glaciär och är mycket uthållig.

NU är ju choklapudding beprövat ett flertal gånger i naturen, även utan glaciär. ge den bara lite tid att stå still sig så går det bra.

NU är ju choklapudding beprövat ett flertal gånger i naturen, även utan glaciär. ge den bara lite tid att stå still sig så går det bra.

Helt rätt. Såna påsar har texten "Vispa ner i mjölk. Låt stå X minuter"!

Jag har råkat ut för att ha med "fromage med krispiga chokladbitar". Det lät gott men skulle vispas tills det tjocknade som vispgrädde. Chokladsoppa går att äta det också...

avslutad210712

Gäst
Jag har blandat vanlig chokladpudding med Semper torrmjölk i en påse och sen tillsatte jag bara vatten ute till fjälls och lät det stå. Fungerade utan problem.

Precis som Zebbe så har jag aldrig haft några problem. Om det inte är kallt (och det är det ju oftast...) kan man ställa grytan med puddingen i en bäck för att kyla ned den till, ja, pudding.

Min erfarenhet är att det dock är viktigt att man blandar med just mjölk. Jag har (hemma) försökt göra med soja/havremjölk och det stelnade inte. Gissar att det har något med mjölkproteiner att göra......?
Sofia

avslutad210712

Gäst
Nja nog har det stelnat för mig med torrmjölk men sista försökte gav dock till handen att det fungerar betydligt bättre med en liten visp (som inte var med såklart) än med en sked :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Torrmjölk Friluftsmat 1
splashmore Torrmjölk Friluftsmat 4
rikard_wiberg_hotmail.com torrmjölk Friluftsmat 4
sm5jyp Torrmjölk Friluftsmat 24
clas Var kan jag få tag på torrmjölk? Friluftsmat 44

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg