Chokladbollar som maktkakor (powerbars)

Vad tror ni om att istället för att smälta choklad och ha sig med Kung Stalles Maktkakor

Att helt enkelt göra chokladbollsmet, forma till stavar före eller efter nedfrysning och ha pärlsocker/kokos på utsidan, förpacka i aluminiumfolie eller dylikt.

Vår kokboks chokladbollsrecept
100g Smör
1½dl Socker
1msk Vaniljsocker
3msk Kakao
5dl Havregryn
2-3msk Vatten

Går jättebra att köra allt med skivat kylskåpskallt smör i hushållassistent!
Går bra att äta fryst, blir nog mjuka i rumstemperatur..
Näringsinnehållet är väl inte direkt mycket protein men spelar det så stor roll på en vintertur? :)

Vad tror ni om det?
Och jag tänker mig det till skidbacken eller vintertur, sommartid funkar det givetvis sämre! :)

Proteinkällorna är alltså Kakao med 22% och havregrynet med 13% :)
Andelen fett/protein/kolhyderat totalt orkar jag inte riktigt räkna på :p
 
Inför en vintertur där medförd mat skulle bäras in av olika deltog en med ca 275 chokladbiskvier.
Det liksom 2 månader med ris gjorde avståndstagandet till repitionen lättare. Omväxlig i smaker och struktur vill munnen och hjärnan ha.
 
Näringsberäkning av Chokladbollar som maktkakor (powerbars)

Andelen fett/protein/kolhyderat totalt orkar jag inte riktigt räkna på :p

Varsågod:

2100 kcal/8850 kJ
Prot 35g (7E%)
Fett 102g (43E%)
Kolh 264g (51E%)
33 g fiber

Det är hela satsen. Sen kan man enkelt räkna ut varje bar om man bara delar med totala antalet bars som receptet räckte till.


Finns det någon som provat att göra något på "knäckbas"? Borde gå fint och bli hyfsat energitätt. Jag tänker mig vanligt knäcksmet med torkad frukt och nötter iblandat. Häll ut på en plåt eller i bar-formar...?

Eller något annat recept?
Jag kan energi/näringsberäkna om någon önskar...
 
Varsågod:

2100 kcal/8850 kJ
Prot 35g (7E%)
Fett 102g (43E%)
Kolh 264g (51E%)
33 g fiber

Det är hela satsen. Sen kan man enkelt räkna ut varje bar om man bara delar med totala antalet bars som receptet räckte till.


Finns det någon som provat att göra något på "knäckbas"? Borde gå fint och bli hyfsat energitätt. Jag tänker mig vanligt knäcksmet med torkad frukt och nötter iblandat. Häll ut på en plåt eller i bar-formar...?

Eller något annat recept?
Jag kan energi/näringsberäkna om någon önskar...

Tjusigt, tack! :)
Knäck tror jag blir väldigt hårda när dom är frusna, eller? :) Och blir inte det väldigt segt? kanske svårt att blanda i torrvara?
 
Tjusigt, tack! :)
Knäck tror jag blir väldigt hårda när dom är frusna, eller? :) Och blir inte det väldigt segt? kanske svårt att blanda i torrvara?

Ja, just vintertid kan frys-aspekten vara problematisk…Har ingen bra lösning där…jag brukar oftast bara ha med mig mackor, choklad i olika former, ibland energirika kex typ Digestive eller Ritz som ger upp mot 500 kcal/100 gram. Utöver detta har jag ofta en liter varm nyponsoppa som ligger i en isolerad Nalgene flaska, inlindad i min dunjacka i ryggan. Detta upplägg kör jag vid isklättring, turande på turskidor och toppturer på randonee utstyr.

Mycket fungerar och jag tror att man får finna något man gillar. De tidigare nämnda recepten funkar bra att ha som energirika mellanmål vid energikrävande aktiviteter som pågår under längre tid. Jag har också provat jordnötssmör och nutella, förpackat i små plastpåsar á 50g, vid en längre cykeltur på 20 mil utan lunchstopp. En korv med mandelmassa brukar också få hänga med som nödmat vid klättringar, vandringar etc. De där knäckreceptet är jag som sagt nyfiken på…ska prova vid lämpligt tillfälle. Har också provat såkallade ”kosttillägg” 2kcal/ml, 400kcal/200 ml (en flaska) alltså näringsdrycker som används inom sjukvården. Detta vid en multisporttävling som skulle pågå under många timmar med hög intensitet hela tiden. Under dessa förhållanden brukar magsäckstömningen avstanna och enbart flytande passerar pylorus. Kosttilläggen funkade väldigt bra för mig och jag intog 7000 kcal i form av detta under 24 timmar, ett par klunkar var 15 minut.

Andelen fett/protein/kolhyderat totalt orkar jag inte riktigt räkna på :p

Vill också justera tidigare näringsberäkning och göra det lite noggrannare. Kom bl.a. på att kakaopulver bara väger 6g per msk…Jag skriver därför ut recepten med ingredienser i gram istället. Jag använder ett näringsberäkningsprogram som används professionellt och jag är utbildad, men givetvis är det alltid lurigt med näringsberäkningar av flera olika anledningar. Framförallt har jag inte tagit hänsyn till eventuell vattenavgång vid tillagning, men energi- och näringsinnehållet är ju såklart samma i hela satsen dock ändras energi/100g.

Chokladbollar som maktkakor (powerbars)
Vår kokboks chokladbollsrecept:

100g Smör
(135g) 1½dl Socker
(9g) 1msk Vaniljsocker
(18g) 3msk Kakao
(175g) 5dl Havregryn
2-3msk Vatten

Receptet ger:

491g
2000 kcal/8370 kJ (407kcal/100g)
Prot 28g (7E%)
Fett 96g (43E%)
Kolh 255g (51E%)
24 g fiber



Kung Stalles Maktkakor:

(140 g) 1 dl fast honung
(70g) ½ dl sirap
(56g) ½ dl jordnötssmör (med salt)
200 gr ljus blockchoklad

Rör ner så att det smälter, höj inte värmen. Det tar tid...
(30g) ½ dl Dextropur
(90g) 1 dl strösocker

Håll glasskålen fortfarande i vattenbadet när du rör ner följande.
Rör ner och kladda ihop:
(30g) ½ dl russin
(25g) ½ dl torkade aprikoser
(25g) ½ dl riven hasselnöt
(25g) ½ dl hackade solrosfrön
(105g) 3 dl havregryn
(140g) 2 dl lätt krossade Branflakes (motsvarar 4 dl okrossade)

Receptet ger:

936g
3940 kcal/ 16500 kJ (420 kcal/100g)
Prot 69g (7E%)
Fett 135g (31E%)
Kolh 605 g (62E%)
Fiber 45 g
 
Vad blir kilopriset, någon som orkat räkna på det? Även om det tar emot så in i helsike att överhuvudtaget tänka på att äta något med namnet Kung Stalles Maktkakor så kanske kräkkänslan över namnet kan stillas något om de visar sig vara billiga att tillverka.

Eftersom Flapjacks kostar 110 kr per kilo, har bättre energivärden och finns massproducerade nere i affären bör den Kungliga Makten inte överstiga 60 kr kilot för att det skall kännas värt det med allt extra jobb.
 
Vill också justera tidigare näringsberäkning och göra det lite noggrannare. Kom bl.a. på att kakaopulver bara väger 6g per msk…Jag skriver därför ut recepten med ingredienser i gram istället. Jag använder ett näringsberäkningsprogram som används professionellt och jag är utbildad, men givetvis är det alltid lurigt med näringsberäkningar av flera olika anledningar.

Misstänkte att det var nått sånt det var frågan om! :)
Intressant hur chokladbollar och maktkakor innehåller lika mycket protein, bara lite mer fett och mindre kolhyderater i chokladbollarna :)

Vad blir kilopriset, någon som orkat räkna på det? Även om det tar emot så in i helsike att överhuvudtaget tänka på att äta något med namnet Kung Stalles Maktkakor så kanske kräkkänslan över namnet kan stillas något om de visar sig vara billiga att tillverka.

Eftersom Flapjacks kostar 110 kr per kilo, har bättre energivärden och finns massproducerade nere i affären bör den Kungliga Makten inte överstiga 60 kr kilot för att det skall kännas värt det med allt extra jobb.

Du får givetvis kalla dom vad du vill, låter flapjacks så mycket trevligare? ;)
Vad det kostar beror på vad du stoppar i och vad du köper det för.. och det är klart det är inga större pengar det handlar om, så gillar du inte att baka så är det knappast värt det. Dock är det ju kul att göra dom som man vill ha dom.

Men jag tror jag räknade på 3-4 kr per bar á ca 80 gram nån gång när jag bakade för nått år sen, så jag kommer inte riktigt ihåg. Sen tror jag inte riktigt följde receptet heller, men om det gjorde nån större skillnad vet jag ej. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skogsmulle68 Era bästa, egengjorda, powerbars Friluftsmat 9
LonelyWolf Gör dina egna Powerbars :) Friluftsmat 25
jlofg Energirika powerbars Friluftsmat 3

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg