Cho Oyu

Tja!

Kollat runt lite på olika berg i himalaya som inte kräver en massa klättererfarenhet utan mer fysisk och psykisk styrka. Först var jag inne på någon av standard 6000m topparna och började kolla priser. Inte så farligt dyrt ändå. Så jag började kolla priser på högre och högre toppar och kom tillslut till Cho Oyu.

Om jag har förstått det rätt kan man åka bil hela vägen upp till BC och det finns inga objektiva faror på berget (förutom höjden, och jag är medveten risker och allt som har med den att göra).

Målet med resan kommer helt enkelt att vara att träna som en galning (göran kropp style) för att sen åka ner till hösten och se hur högt man kommer. Målet är alltså inte enbart att stå på toppen eller att ta sig över 8000m utan att pressa sig fysikskt och psykist till max.

Kommer säkert få en massa kritik för att jag inte är medveten om vad det krävs eller det ena o andra. Men om det finns någon äventyrslysten själ där ute som är villig att göra en radikal förändring i sitt liv och jobba mot ett tydligt/konkret mål så hade det varit kul att dela upplevelsen med någon!

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg