Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Chirripo grande costa rica
- Trådstartare Kicki.H
- Start datum
Hejsan - ursäkta ett sent svar. Men hursomhelst ... jag var där för ca 4 år sedan så saker och ting kan ha ändrats...
Om vandringen:
Det är en trevlig vandring. Nu har jag inte kartan här, men däremot hittade jag lite anteckningar som jag skrev ner: Första dagen går man från ca 1300m höjd upp till ca 3300 på ca 16km till ett par stugor där man kan bo. En rejäl dag, men belönande genom att naturen ändras från regnskog till buskar, och man har chansen att se mycket djurliv - fast jag hörde mer än vad jag såg. Det kan vara en idé att starta tidigt (innan soluppgång) för att slippa lite av hettan. Det finns vatten ca 2/3 dels väg upp, men tydligen inget att lita på men man kan fråga innan om hur det står till med det. Jag använde jod tabletter för rening av vattnet för säkerhetsskull (funkar med andra metoder).
Första dagen kommer man alltså fram till ett par stugor (Crestones Base Lodge) som rymmer ca 60 personer. Dom var ok och man kunde hyra filtar om man var frysen av sig. Man kan laga sin egen mat, och eventuellt fixar dom som jobbar där mat för dig om du vill .
Jag hade med mig en sovsäck som funkar ner till 5 grader som var ok. Temperaturen gick ner till minusgrader utomhus under natten. Om man vill tälta minns jag att jag gick förbi en kampingplats några km före stugorna.
Andra dagen steg vi upp ca 2 timmar innan soluppgång för att se soluppgången från Chirripó. Det är 5.1km upp och tog lite mer än 1.5 timmar att ta sig dit. Jag hade med mig en ficklampa men behövde den inte eftersom månen var uppe. Häftigt Själva soluppgången var en kylslagen affär - blåsigt och 4 grader varmt enligt min termometer. Lite skillnad jämfört med havsnivå. Men det var fina vyer.
Efter toppen gick vi till stugorna och sedan hela vägen ner till San Geraldo och till dom varma källorna. Det finns ett gästhus bredvid källorna. Om man bor där kan man ligga och plaska i dom varma källorna hur länge man vill och kolla in eldflugorna som flyger runt i buskarna Fast vad jag minns så hade dom också en liten enerverande hund som man ville ta död på - den fick spatt för allt som rörde sig. (Men detta var som sagt 4 år sedan, man får ju hoppas att den har lugnat ner sig...)
Att ta sig dit:
Jag åkte buss från San José (Musoc busstationen) till San Isidro de el General som tog ungefär två timmar och en trekvart. Från San Isidro gick det en buss till San Geraldo de Rivas där nationalparkshögkvarteret ligger. Den buss jag tog från San José till San Isidro stannade inte på samma ställe som där bussen till San Geraldo avgick - jag fick fråga mig fram och fick gå två, tre kvarter - inte långt. När jag var där gick det bara två bussar per dag, en väldigt tidigt och en kl 14 som jag tog. Bussresan till San Geraldo tog två timmar och om jag är rätt informerad så var sträckan ca 22km! Det var många stopp i en raltig buss Det går säkert taxi om man vill komma dit snabbare...
Jag var där i februari och hade hört att man måste boka in sig för att bestiga Chirripó - det är ett begränsat antal som får befinna sig i national parken. Men det finns också en standby lista som man kan skriva upp sig på som jag chansade på. När jag kom fram för att skriva in mig (man måste betala nationalparksavgift och boende i nationalparken i förväg) så visade det sig att det var bara jag och en annan som skulle gå upp dagen efter. Om det råkar vara fullbokat så kan man nog roa sig några dagar i San Geraldo - det finns några sköna varma källor man kan bada i, och lite att utforska i omgivningen. Fast det varma källorna är nog en bättre njutning _efter_ man har bestigit Chirripó
Boende:
Jag hade inte bokat något boende innan utan kollade vad upp vad som fanns på plats. Alla ställena hade samma priser ($8) så jag tänkte att jag skulle ta första bästa. Jag hamnade på Aubergue Uran mest för att jag tydligen missade ett par stycken när jag gick efter vägen och Uran var det sista härbärget före starten av stigen.
Hoppas att du får en trevlig tur om du far dit!
Om vandringen:
Det är en trevlig vandring. Nu har jag inte kartan här, men däremot hittade jag lite anteckningar som jag skrev ner: Första dagen går man från ca 1300m höjd upp till ca 3300 på ca 16km till ett par stugor där man kan bo. En rejäl dag, men belönande genom att naturen ändras från regnskog till buskar, och man har chansen att se mycket djurliv - fast jag hörde mer än vad jag såg. Det kan vara en idé att starta tidigt (innan soluppgång) för att slippa lite av hettan. Det finns vatten ca 2/3 dels väg upp, men tydligen inget att lita på men man kan fråga innan om hur det står till med det. Jag använde jod tabletter för rening av vattnet för säkerhetsskull (funkar med andra metoder).
Första dagen kommer man alltså fram till ett par stugor (Crestones Base Lodge) som rymmer ca 60 personer. Dom var ok och man kunde hyra filtar om man var frysen av sig. Man kan laga sin egen mat, och eventuellt fixar dom som jobbar där mat för dig om du vill .
Jag hade med mig en sovsäck som funkar ner till 5 grader som var ok. Temperaturen gick ner till minusgrader utomhus under natten. Om man vill tälta minns jag att jag gick förbi en kampingplats några km före stugorna.
Andra dagen steg vi upp ca 2 timmar innan soluppgång för att se soluppgången från Chirripó. Det är 5.1km upp och tog lite mer än 1.5 timmar att ta sig dit. Jag hade med mig en ficklampa men behövde den inte eftersom månen var uppe. Häftigt Själva soluppgången var en kylslagen affär - blåsigt och 4 grader varmt enligt min termometer. Lite skillnad jämfört med havsnivå. Men det var fina vyer.
Efter toppen gick vi till stugorna och sedan hela vägen ner till San Geraldo och till dom varma källorna. Det finns ett gästhus bredvid källorna. Om man bor där kan man ligga och plaska i dom varma källorna hur länge man vill och kolla in eldflugorna som flyger runt i buskarna Fast vad jag minns så hade dom också en liten enerverande hund som man ville ta död på - den fick spatt för allt som rörde sig. (Men detta var som sagt 4 år sedan, man får ju hoppas att den har lugnat ner sig...)
Att ta sig dit:
Jag åkte buss från San José (Musoc busstationen) till San Isidro de el General som tog ungefär två timmar och en trekvart. Från San Isidro gick det en buss till San Geraldo de Rivas där nationalparkshögkvarteret ligger. Den buss jag tog från San José till San Isidro stannade inte på samma ställe som där bussen till San Geraldo avgick - jag fick fråga mig fram och fick gå två, tre kvarter - inte långt. När jag var där gick det bara två bussar per dag, en väldigt tidigt och en kl 14 som jag tog. Bussresan till San Geraldo tog två timmar och om jag är rätt informerad så var sträckan ca 22km! Det var många stopp i en raltig buss Det går säkert taxi om man vill komma dit snabbare...
Jag var där i februari och hade hört att man måste boka in sig för att bestiga Chirripó - det är ett begränsat antal som får befinna sig i national parken. Men det finns också en standby lista som man kan skriva upp sig på som jag chansade på. När jag kom fram för att skriva in mig (man måste betala nationalparksavgift och boende i nationalparken i förväg) så visade det sig att det var bara jag och en annan som skulle gå upp dagen efter. Om det råkar vara fullbokat så kan man nog roa sig några dagar i San Geraldo - det finns några sköna varma källor man kan bada i, och lite att utforska i omgivningen. Fast det varma källorna är nog en bättre njutning _efter_ man har bestigit Chirripó
Boende:
Jag hade inte bokat något boende innan utan kollade vad upp vad som fanns på plats. Alla ställena hade samma priser ($8) så jag tänkte att jag skulle ta första bästa. Jag hamnade på Aubergue Uran mest för att jag tydligen missade ett par stycken när jag gick efter vägen och Uran var det sista härbärget före starten av stigen.
Hoppas att du får en trevlig tur om du far dit!
Tack för ditt svar!!!
Ska iväg nyårsdagen! Men jag har lite fler frågor om turen och jag hoppas du vill och har tid att svara så här innan jul.
Har hört att två dagar är ett minimum att ta sig från the ranger station i San Geraldo de Rivasto till toppen och tillbaka och att tre dagar rekommenderas. Vad jag förstår så sov du över en natt på vägen upp och sedan gick du hela vägen ner?
Gick du från Ranger Station direkt upp till Crestones Base Lodge? Finns stugor efter hela turen upp till Crestones Base Lodge?
Vilken slags utrustning tog du med dig? Funkar med vanliga vandrarkängor? Tog du mat med dig? Stormkök? Regnkläder?
Var det mycket myggor? Andra djur att beakta?
Går man efter en stig? Lätt att se vart man ska gå - ledad? Kan man köpa karta på plats? Är det branta partier? Är stugor öppna för alla? Kunde man köpa mat i stugorna?
Finns guidade turer? Vet du nåt om dessa?
Har du nåt tips på bra information på nätet?
Sådär då hade jag väl inga fler frågor ; )
Ska iväg nyårsdagen! Men jag har lite fler frågor om turen och jag hoppas du vill och har tid att svara så här innan jul.
Har hört att två dagar är ett minimum att ta sig från the ranger station i San Geraldo de Rivasto till toppen och tillbaka och att tre dagar rekommenderas. Vad jag förstår så sov du över en natt på vägen upp och sedan gick du hela vägen ner?
Gick du från Ranger Station direkt upp till Crestones Base Lodge? Finns stugor efter hela turen upp till Crestones Base Lodge?
Vilken slags utrustning tog du med dig? Funkar med vanliga vandrarkängor? Tog du mat med dig? Stormkök? Regnkläder?
Var det mycket myggor? Andra djur att beakta?
Går man efter en stig? Lätt att se vart man ska gå - ledad? Kan man köpa karta på plats? Är det branta partier? Är stugor öppna för alla? Kunde man köpa mat i stugorna?
Finns guidade turer? Vet du nåt om dessa?
Har du nåt tips på bra information på nätet?
Sådär då hade jag väl inga fler frågor ; )
Senast ändrad:
Hejsan! Kul att du ska dit!
Här kommer några svar:
Precis - jag gick upp och ner på två dagar, men det hade nog varit trevligt att stanna två nätter. Det fanns en rätt nedgången stuga på vägen upp men jag tror inte att det är vanligt att man övernattar där.
Jag hade bara låga hikingskor (det funkar), shorts, t-shirt, varmare tröja och en lätt regnjacka. Jag hade par tunna långbyxor som jag använde när vi gick upp på toppen. Det hade nog varit skönt med en mössa och ett 'riktigt' underställ på toppen, men det beror lite på hur länge man stannar där.
Jag tog med mig mat och hyrde en liten gasolbrännare på plats. Jag köpte maten i San Geraldo och hade lite godis med mig sedan tidigare. Ingen mat att skryta om (tonfiskmackor på vägen upp, nudlar och något annat i stugan...). Fråga på plats om man kan köpa mat i stugan.
Märkte inte faktiskt av myggor eller andra otäcka kryp, man hörde fåglar och apor och jag såg en aguoti! Stigen är väldefinierad, inga problem att hitta och ta sig fram. Det är brant uppför hela tiden till stugorna, men inte "höjdskräcksbrant", bara brant som i jobbig uppförsbacke. Brantaste partiet är nog sista 50m upp till toppen men jag kan inte minnas att jag behövde använda händer?
Karta kunde man köpa på plats på NP-högkvarteret, men det var bara en skiss-karta som jag har som souvenir. Stugorna är öppna för alla, men plats måste bokas .
Nu när du frågar om information på nätet så kommer jag på att jag skrev ju om Chirripó på resedagboken! Hur glömsk får man vara!?
Om guider läste jag nyss på nätet att det kan vara obligatoriskt numera med guide och man man skaffa en sådan i San Geraldo. Jag läser också att man måste bära med sig en brännare samt en viktig sak: glöm inte solskyddsmedel!
Ha en trevlig tur!
Här kommer några svar:
Har hört att två dagar är ett minimum att ta sig från the ranger station i San Geraldo de Rivasto till toppen och tillbaka och att tre dagar rekommenderas. Vad jag förstår så sov du över en natt på vägen upp och sedan gick du hela vägen ner?
Gick du från Ranger Station direkt upp till Crestones Base Lodge? Finns stugor efter hela turen upp till Crestones Base Lodge?
Precis - jag gick upp och ner på två dagar, men det hade nog varit trevligt att stanna två nätter. Det fanns en rätt nedgången stuga på vägen upp men jag tror inte att det är vanligt att man övernattar där.
Kicki.H sa:Vilken slags utrustning tog du med dig? Funkar med vanliga vandrarkängor? Tog du mat med dig? Stormkök? Regnkläder?
Jag hade bara låga hikingskor (det funkar), shorts, t-shirt, varmare tröja och en lätt regnjacka. Jag hade par tunna långbyxor som jag använde när vi gick upp på toppen. Det hade nog varit skönt med en mössa och ett 'riktigt' underställ på toppen, men det beror lite på hur länge man stannar där.
Jag tog med mig mat och hyrde en liten gasolbrännare på plats. Jag köpte maten i San Geraldo och hade lite godis med mig sedan tidigare. Ingen mat att skryta om (tonfiskmackor på vägen upp, nudlar och något annat i stugan...). Fråga på plats om man kan köpa mat i stugan.
Kicki.H sa:Var det mycket myggor? Andra djur att beakta?
Går man efter en stig? Lätt att se vart man ska gå - ledad? Kan man köpa karta på plats? Är det branta partier? Är stugor öppna för alla? Kunde man köpa mat i stugorna?
Märkte inte faktiskt av myggor eller andra otäcka kryp, man hörde fåglar och apor och jag såg en aguoti! Stigen är väldefinierad, inga problem att hitta och ta sig fram. Det är brant uppför hela tiden till stugorna, men inte "höjdskräcksbrant", bara brant som i jobbig uppförsbacke. Brantaste partiet är nog sista 50m upp till toppen men jag kan inte minnas att jag behövde använda händer?
Karta kunde man köpa på plats på NP-högkvarteret, men det var bara en skiss-karta som jag har som souvenir. Stugorna är öppna för alla, men plats måste bokas .
Kicki.H sa:Finns guidade turer? Vet du nåt om dessa?Har du nåt tips på bra information på nätet?
Nu när du frågar om information på nätet så kommer jag på att jag skrev ju om Chirripó på resedagboken! Hur glömsk får man vara!?
Om guider läste jag nyss på nätet att det kan vara obligatoriskt numera med guide och man man skaffa en sådan i San Geraldo. Jag läser också att man måste bära med sig en brännare samt en viktig sak: glöm inte solskyddsmedel!
Ha en trevlig tur!
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Vandring längs Costa Brava (GR92) | Trekking | 0 | ||
Hur stor är malariarisken i Costa Ricas nationalparke? | Trekking | 5 | ||
Costa Rica - vandringstips | Trekking | 1 | ||
costa del sol | Trekking | 3 |
Liknande trådar
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg