Bara problem med Chili
Hej!
Nu ska jag demonstrera hur olika uppfattning man kan ha om en del saker. David och jag är de bästa av vänner men här har vi diametralt motsatta åsikter...
Punkten 1, kläm över tårna.
Här tycks de flesta vara överens, den nya chillibindningen gör att man får mer kläm över tårna i tex Scarpa T1 (Gamla modellen) och det beror på att den överliggande plattan håller ner pjäxan bättre mot skidan än t e x Riva bindningen gjorde. Pjäxan böjs helt enkelt mer i Chilibindningen. Problemet löser man enklast genom att köpa nya pjäxor. Jag har bara hört att folk har problem med gamla T1:an. Jag har kört med T3 och Crispi CX2 utan problem...
Punkten 2, Bindningen går sönder ovanligt mycket.
Här går uppgiftrna isär och jag är övertygad om att det beror på hur man använt bindningen.
Som vanligt gäller regeln att om man är en duktig åkare kör man inte sönder grejorna, t ex skulle man aldrig få Anders Nilsson att hålla med om att chilibindningen är dålig, han är en tung åkare som kör fort men ändå så håller grejorna...
Jag å andra sidan, kör telisar fortare än bra, brottades förra säsongen med de andra i den uppkörda halvhårda pissnön på Grand Montet förra säsongen och har en riktigt taskig "köttbullestil" när det går undan. Jag körde sönder fyra kablar till chilin på en säsong och "innersidan" på mina bindningar saknar helt färg och är lite knögliga, dessutom känner jag till minst fem fall till där bindningen gått sönder för mina vänner.
Det finns två scenarios:
Det första är att man helt enkelt vurpar för hårt för ofta och till slut rätar man ut krokarna till bindningen och den blir hopplös att svänga med, Lossnar hela tiden med rejäla praktvurpor som resultat.
Det andra är att bindningen blir utmattad och kabeln går av precis där den är infäst i kroken. Detta hävdar jag är den största bristen. Det kommer alltid att hända på en chilibindning, hur duktig man än är. Jag har en norsk tjejkompis, liten, söt och åker telisar som en gudinna (som alla norska tjejer i Alperna) men vars kabel ändå gav upp efter en säsongs daglig användning.
Summa:
Jag kommer ALDRIG köpa chili igen, nu är det voilé 3-pin cable i fortsättningen. Jag tycker att en bindning skall vara så robust att den håller för alla åkare. Jag vill inte vara orolig för att foten ska lossna i landningen på varenda hoppsväng. Å andra sidan kanske chilin är en utmärkt bindning för åkare med en annan stil än jag, men jag skulle bli förvånad om inte rottefella gjort om bindningen till i år ...
Fotnot: Vissa karikatyrer av åkstilar förekommer i ovanstående text för att förstärka skillnaderna
[Ändrat av nier 2000-10-27 kl 15:07]