Chilli många rykten få sanningar ?

Tja !
Jag har hört att folk haft lite problem med Chilli bindningen och vill höra från er som använder den om vad som är sant och vad som är ilvilliga rykten.
Det ryktas att:

fädrarna lätt går sönder
bindningen skaver på plastpjäxor (om ja vart )
bindningen gör så att det klämmer på tårna ???

Vore tacksam om några Chilli åkare kunde bekräfta eller dementera ovanstående

tack på förhand

Kjelken

Inga problem med Chili

Jag körde först med Riva 11 på mina förra skidor tillsammans med mina T1. Bytte förra säsongen skidor och bindningar till Chili, men samma pjuck.

Hade inget av ovanstående problem. Har väl kört en 40-50 dagar utan problem.

Däremot tycker jag att det påminner om de problem som vissa hade (inkl jag) med BD Pitbull, med vilka jag fick ruskig kläm över tårna (samma pjuck, men hyrskidor).

Hälsningar David

Rottefella Chili är ok

Jag kör Chili med läderpjäxor (Crispi D-racer) och K2 Stinx. Funkar prima. Bytte i från Riva då de skavar sönder läderpjäxan vid stor- och lilltårna.

Henkka

Bara problem med Chili

Hej!

Nu ska jag demonstrera hur olika uppfattning man kan ha om en del saker. David och jag är de bästa av vänner men här har vi diametralt motsatta åsikter...

Punkten 1, kläm över tårna.

Här tycks de flesta vara överens, den nya chillibindningen gör att man får mer kläm över tårna i tex Scarpa T1 (Gamla modellen) och det beror på att den överliggande plattan håller ner pjäxan bättre mot skidan än t e x Riva bindningen gjorde. Pjäxan böjs helt enkelt mer i Chilibindningen. Problemet löser man enklast genom att köpa nya pjäxor. Jag har bara hört att folk har problem med gamla T1:an. Jag har kört med T3 och Crispi CX2 utan problem...

Punkten 2, Bindningen går sönder ovanligt mycket.

Här går uppgiftrna isär och jag är övertygad om att det beror på hur man använt bindningen.

Som vanligt gäller regeln att om man är en duktig åkare kör man inte sönder grejorna, t ex skulle man aldrig få Anders Nilsson att hålla med om att chilibindningen är dålig, han är en tung åkare som kör fort men ändå så håller grejorna...

Jag å andra sidan, kör telisar fortare än bra, brottades förra säsongen med de andra i den uppkörda halvhårda pissnön på Grand Montet förra säsongen och har en riktigt taskig "köttbullestil" när det går undan. Jag körde sönder fyra kablar till chilin på en säsong och "innersidan" på mina bindningar saknar helt färg och är lite knögliga, dessutom känner jag till minst fem fall till där bindningen gått sönder för mina vänner.

Det finns två scenarios:
Det första är att man helt enkelt vurpar för hårt för ofta och till slut rätar man ut krokarna till bindningen och den blir hopplös att svänga med, Lossnar hela tiden med rejäla praktvurpor som resultat.

Det andra är att bindningen blir utmattad och kabeln går av precis där den är infäst i kroken. Detta hävdar jag är den största bristen. Det kommer alltid att hända på en chilibindning, hur duktig man än är. Jag har en norsk tjejkompis, liten, söt och åker telisar som en gudinna (som alla norska tjejer i Alperna) men vars kabel ändå gav upp efter en säsongs daglig användning.

Summa:
Jag kommer ALDRIG köpa chili igen, nu är det voilé 3-pin cable i fortsättningen. Jag tycker att en bindning skall vara så robust att den håller för alla åkare. Jag vill inte vara orolig för att foten ska lossna i landningen på varenda hoppsväng. Å andra sidan kanske chilin är en utmärkt bindning för åkare med en annan stil än jag, men jag skulle bli förvånad om inte rottefella gjort om bindningen till i år ...

Fotnot: Vissa karikatyrer av åkstilar förekommer i ovanstående text för att förstärka skillnaderna ;)

[Ändrat av nier 2000-10-27 kl 15:07]

Lugn!

Jag har använt Chili i två år nu, första året
med skinn pjäxor Crispi D-racer, och nu med
Chrispi DX1 och jag har inte haft några problem !

Chili är en dålig konstruktion

Konstruktionen är dålig därför att den inte fungerar som tänkt vid normal användning. Visst kan många problem undvikas av en skicklig åkare men frågan är varför man ska köpa problem när det finns fungerande alternativ som inte går sönder.

1.Kablarna går av där de är fastpressade vid främre kroken. Jag känner två fall där det skett. En gång vid lössnö åkning, där orsakade kabelbrottet fall. Den andra vid uppförsgång med stighudar! Bindningarna hade en praktisk ålder på 8 veckor huvudsakligen i den offpist som återfinns i alperna. Orsak: Tanken är att kabeln inte skall böjas utan ledas i främre kroken. Det fungerar till bindningarna slagit emot varandra 1(en) gång, därefter sker böjningen mot fastpressningen av kroken över en mycket snäv radie, vilket leder till utmattningsbrott.

2. Mina egna problem har varit en översträckning av fjädrarna (reklamerat och åtgärdat utan knussel).
Stort slitage på pjäxorna (CX 1) därför att fjädrarna skaver där. CX 1 är troligen bredare än Scarpa och bindningskonstruktören har förmodligen utgått från en scarpa sko.
Jag har dessutom smulat sönder framkanten på vibramsulan eftersom plattan har två "åsar" som gnager lite extra om man vinklar fram för mycket.

3. Chili är precis som alla andra Riva bindningar gjorda av aluminium och det kommer att ge upphov till utmattningsbrott förr eller senare (några år) - Riva 1,11,111 är exempel på det. De spricker från bakkanten vid vinklingen till sulsidan.

Crispi agenten har lovat att byta ut pjäxorna om jag kör sönder dem helt på bindningarna men jag har bytt till ett par kanadensiska som heter Targa - de håller och fungerar bra!

Targa

Där ser man. Väldigt skilda uppfattningar.

Du pratar om Targa. Den ser ju bra ut på bild men jag har inte sett den "live" i Sverige. Funderar på om denna skulle kunna vara något. Hur många dagar i Alperna har dina gått och fortfarande håller? Skulle vara intressant att veta.

Vad gäller 3-pin Cable så är den gjord för att pjäxan skall sitta kvar i bindningen så länge så möjligt (läs efter att du vurpat). Denna bindningen är garanterat den bindning som är farligast för knäna och därför skulle jag aldrig använda denna. Jag vill ha ett par bindningar som löser utan när jag vurpar och ena benet skär i vägen (ni vet vad jag menar när jag säger att det börjar kittla på insidan av knäet).

Hälsningar
David - Utsidan

PS! (Niklas och jag är INTE kompisar längre ;) )

Lite halveringstider på bindningar.

Jag har kört på K2 totallypiste och Targa bindningen förra säsongen (99) i det flesta förhållanden inklusive topptur på montblanc. Totalt ca 8 hela veckor + några helger. ca 4 veckor (24 dagar) liftbetjänat, med en ganska normal blandning av pist/offpist. ca 4 veckor på tur med varierande packning, oftast dagtur, några gånger 1-2 övernattningar. 5 av veckorna i alperna, 1 i lappland, 1 i Lofoten och 1 i Stryn
Pjäxor crispi CX1 95%, och ett par snörskor 5% av tiden.

På motsvarande tid hade jag förra säsongen (98)hunnit tröttna på att skava sönder pjäxorna samt byta till ett par Rainy superloop (marknadens minst genomarbetade bindning - det finns flera olika versioner i butikerna). De höll på att sabba skidorna pga en helkass tillhörande plattan. Plattan bytte jag till en egen plastplatta och då sprack svetsarna istället...

Polaren körde Chili ca 9 veckor (ca 7 med liftbetjäning) innan vajrarna brast. (den sista under uppförsgång)

Target on Targa

Låter som om det är Targa man skall slå till på inför vintern. Konstruktionen ser ju gedigen och smart ut på bild och med dina rekommendationer så är det väl inte mycket att snacka om.

Hälsningar David

Chilli

Instämmer med Anders B!!

Har oxå åkt chilli i två säsonger nu och har inte haft några som helst problem, men det verkar finnas lika många åsikter som telisåkare. Visst tillverkas "måndagsexemplar" som inte håller för normalt bruk men jag hävdar fortfarande att chilli är en bra bindning att spika på sina skidor.

Tack

Chilli (Bättre än Riva 1-3)

Jag åkte bara ca 30 dagar förra säsongen med mina Chillis och T1:eek:r och åker inte direkt försiktigt (Fort och ont).
Efter en visuell inspektion av Chillibindningarna så såg de helt ok ut. Jag kan bara jämföra med Riva 1-3 och om man jämför med dem så äter de mer skor än Chillin, jag vrider gätna ut foten (minst en gång per dag) och detta ledar till att läppen på telisskorna har fått sig ett par rejäla törnar. Något liknande har jag inte märkt med chillin. Kablarna nöts mindre på Chillin om man inte deformerar kroken ;-)

Andra bindningar har jag inte provat än...

Rainey

hmm, trist det där med Rainey bindningen. Kan det ha varit en äldre modell du hade (-98 första med full tåbygel medans -99 blev förbättrad ganska mkt om jag förstått saken rätt). Jag har bara provat den ett par åk men var grymt imponerad- kontroll i en klass för sig. tydligen har de haft mkt problem tidigare men jag har inte hört ngt negativt de två senaste åren.

är det ngn som har några tillägg till Raineybindningen innan jag väntar ytterligare ett år med köpet och istället gör som Niklas och satsar mina knän på V 3-pin cable

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
slagskottet Vajer till Rottefella Chilli Telemark 0
mafr Riva 3 vs Chilli ? Telemark 4
qz47 Förbud för många telisbindningar? Telemark 9

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg