Chillcheater

Läste om kajakdräkten Chillcheater här på forumet tidigare. Det fanns då ingen längre erfarenhet att tillgå men enligt utsago verkade den lovande..
Någon som vet mer om denna dräkt nu?

Jag har under ett halvår använt oilka plagg från chillcheater: tröja, byxor, huva, sockar, och under några månader även en tuiliq - och har skrivit om mina erfarenheter här:
http://www.thomassondesign.com/news...28&ucat=&aj_go=more&id=1097445027&do=archives
http://www.thomassondesign.com/news...37507&archive=&start_from=&ucat=&do=headlines
http://www.thomassondesign.com/news...46112&archive=&start_from=&ucat=&do=headlines
(funkar inte de långa URL:erna finns notiserna på min webbsajt)
Chillcheaters torrdräkt eller drytop har jag inte provat...

Björn

Har skrivit en rescension om drycaq och lite andra plagg här på utsidan.
Tycker det har funkat bra hittils. Om man paddlar ca 8 km/h i några timmar är det svårt att inte bli fuktig inifrån, men det blir man ju i vilken goretexjacka som helst.

Osäker

tack för svaren.....
Som jag förstår är dräkten helt ok att paddla i, men om man hamnar i riktigt kallt vatten, är en torrdräkt av traditionell typ säkrare. Får se till att hålla mig på rätt köl m.a.o.

Om man kör med drycaq och torrbyxorna kan jag tänka mig att man får en dräkt som mer eller mindre är en torrdräkt. Med utrymme för fleeceunderställ e d så borde marginalen räcka för lite långvarigare simturer. Antar att du hittade min rescension.

Jag har själv varit inne på att köpa torrdräkt från Chillcheater. Jag frågade dom om jackan och byxorna ni talar om kunde anses täta vid bad, och det kan dom INTE göra. Enl chillcheater så kommer det att läcka in vatten. För att vara helt torr vid bad rekomenderar dom torrdräkten.
Har en kamrat som köpt en Kokatat torrdäkt i goretex. Och när man ser den så förstår man varför dom är dyra. Riktig bra och genomtänkta grejer, utan kompromisser, så jag tror jag väntar en säsong och sparar ihop till en sådan i stället :)

"rekommenderar de torrdräkten" skriver du.

Rekommenderar de sin egen torrdräkt menar du?

De har ju en variant som verkar vara torrdräkt enligt produktbeskrivningen.
Jag tycker nog att hals och ärmtätningen verkar mer eller mindre jämförbar med dykartorrdräkt; samtidigt måste jag säga att den där 100% vattentätheten inte känns så högt prioriterad för mig; tror inte den är så viktig för säkerheten i de situationer som jag kan förutse. Fast jag har å andra sidan inte ens satsat på de tätaste lösa byxorna...

Maua; sa:
Har en kamrat som köpt en Kokatat torrdäkt i goretex. Och när man ser den så förstår man varför dom är dyra. Riktig bra och genomtänkta grejer, utan kompromisser, så jag tror jag väntar en säsong och sparar ihop till en sådan i stället :)

Jag har kamrater som har haft flera (slitit ut dem) torrdräkter. Jag vet att dessa gärna tittar på prisvärdare alternativ än Kokatat. Det finns sägs det.

Jag har en Jolletorrdräkt i Goretex från Musto (funkar okey för haöva priset), en av mina kompisar som har slitit ut Kokatatdräkt(-er) pratar glatt om bra och prisvärd torrdräkt från Artistic. Det finns också andra välutnyttjade leverantörer inom forspaddlingen...

Tjing!
Patric
ps. Men visst är de ofta nära nog löjligt snygga och lockande, Kokatatgrejerna. ;-) Jag är också sugen...

Mezzner; sa:
"rekommenderar de torrdräkten" skriver du.

Rekommenderar de sin egen torrdräkt menar du?

De har ju en variant som verkar vara torrdräkt enligt produktbeskrivningen.
Jag tycker nog att hals och ärmtätningen verkar mer eller mindre jämförbar med dykartorrdräkt; samtidigt måste jag säga att den där 100% vattentätheten inte känns så högt prioriterad för mig; tror inte den är så viktig för säkerheten i de situationer som jag kan förutse. Fast jag har å andra sidan inte ens satsat på de tätaste lösa byxorna...

Ja, jag menar att dom rekomenderar att man köper deras torrdräkt (Chillcheater) om man vill hålla sig torr vid bad.

Fredrik

Finnns ju gamla trådar om detta, men problemet är ju att hitta en klädsel som är säker OCH trevlig att paddla i.

Att utgå från vad som funkar när man INTE badar, och sedan anse att det helt enkelt får lov att duga vid plurrning är nog en lite vanlig (farlig) variant.

Även om man i princip aldrig plurrar är det ju det säkra som måste få styra. Sen får man väl helt enkelt stå ut med att paddla även om det skulle vara för varmt.

Än så länge har det dock funkat med min "torrjacka", och när det är som varmast ute så behövs den ju inte eftersom vattentemperaturen inte är farlig då.

Torrdräkt eller inte ...?

Hej,

läste på Chillcheaters hemsida att de inte vill kalla sin torrdräkt för just torrdräkt. Se citat och länk till sidan.

"Finally your paddle suit has been designed for surface paddling, it will keep you dry if you should occasionally come out of your boat and go into the water. It is not a DRY SUIT. Your suit is not designed as a submersion or white water rescue suit. Please note that we would not normally recommend these paddle suits for professional instructors who quite often work in more extreme conditions on a daily basis."

http://www.chillcheater.com/products/shop.asp?cid=795&p=1&pid=1511

Är det någon som har erfarenheter från denna produkt när den använts just till de aktiviteter som de rekommenderar att inte använda den till, dvs att vara mycket o länge i vattnet ?

Mvh Stefan H

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg