Chevalier ställ

Hej!
Jag har en nära vän som är vildmarksguide. Han vill att jag ska köpa Chevalier ställ, typ Chevalier Outland Light Pant och tillhörande jacka. Allt i gore tex.
Detta märke är marknadsfört som jakt kläder.

Läser man trådar här på utsidan så är inte goretex bra för vandring då det är andas. Har jag fattar det rätt? Vill du inte klä mig för varmt.

Jag ska bestiga Kebnekaise i år och även gå runt lite där i juli.

Någon åsikt om detta är välkomnat :)

Vad frågar du

Hej!
Jag har en nära vän som är vildmarksguide. Han vill att jag ska köpa Chevalier ställ, typ Chevalier Outland Light Pant och tillhörande jacka. Allt i gore tex.
Detta märke är marknadsfört som jakt kläder.

Läser man trådar här på utsidan så är inte goretex bra för vandring då det är andas. Har jag fattar det rätt? Vill du inte klä mig för varmt.

Jag ska bestiga Kebnekaise i år och även gå runt lite där i juli.

Någon åsikt om detta är välkomnat :)

Vad ställer du för fråga! Du får tips om bra kläder och nästa undrar om du vågar använda dem. Gt funkar inte under hårt arbete men när det blåser och är snöglopp på ditt Keb i Juli är det underbart. Marknadsförs som jaktkläder vad har det med saken att göra. I mina öron låter jakt som att kläderna inte prasslar och har bra rivstyrka.

Tänkte mest om det är för varmt i dessa. Är ju ändå typ 20 grader och hårt arbete som gäller på svenska fjäll

Om det är den typen av kläder som har meshfoder så kan de nog vara ganska så varma.
Jag har ett par jaktbyxor (med meshfoder och membran) och de funkar att vandra i upp till ungefär +5, sedan blir det för varmt och svettigt.
Vad gäller det mjuka yttertyget som inte prasslar så får man kolla så att det verkligen stöter ifrån sig vatten. Mina byxor (annat märke iofs) blir nämligen sjöblöta i ösregn. Inte direkt snabbtorkande heller. Torra på insidan men blöta på utsidan. Så inte direkt idealiskt som regnkläder.
Personligen skulle jag inte ta med jaktkläder på en lång vandring eftersom de är för tunga. Blir de för varma att ha på sig då får man ju bära dem i ryggsäcken. Kan ju bli ett stort tungt bylte av ett jaktställ att ha högst upp i ryggan då det är 20+ och man går i shorts istället.

Hej!

Det är en av Chevaliers lättare och tunnare vattentäta jaktställ gjord i gore tex paclite. Det goretex-membran som används i bla Haglöfs seri LIM som fokuserar på låg vikt och fuktutsläpp. Så är du typen som vill gå i vattentäta skalplagg är det ett bra alternativ till dom färggladare och sportigare märkena.
Har själv vandrat i ett par äldre chavalier-byxor med gore tex och det funkade. När det blev för varmt bytte jag till shorts. I somras däremot vandrade jag i en av deras nyare modeller i vaxad poly-cotton och strechpaneler och hade med mig ett par extra regnbyxor vid behov. Blev luftigare så.
Personligen föredrar jag att gå i mer ventilerade material än vattentäta plagg och ha tunnare regnkläder nedpackat. För min del känns det viktigast på överkroppen och mot ryggen där säcken sitter, annars blir jag snabbt sjöblöt.

Går du raskt blir du varm, värmen måste ut. Regnar det behöver du regnkläder. Blanda inte ihop dem.
Regnplagg kan brukas att förstärka klädseln med vid rast och lågeffiktivt arbete i läger.

Jag har ett Chevalier ställ som jag använder till fiske. Minns inte modellen, men den har inget foder. Dock är materialet ganska tjockt. Kan inte heller erinra mig själv om att jag köpte någon "light" variant. Men jag skulle inte tveka på att köpa något från Chevalier igen, är väldigt nöjd. Trots mycket användande är mitt ställ fortfarande som nytt.

Men det ställ jag har, skulle jag inte ta med på en sommar vandring. Alldeles för varmt och framförallt tungt. Men kika på "light" varianten kolla hur tunga plaggen är!

Bilagor

• IMG_3697_1.jpg
    IMG_3697_1.jpg
    69 KB · Visningar: 641

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg