CHANDELLE/Wing Tält

På Fritidsbutiken.com så säljer dom två lätta tält chandelle och wing.
Undrar om någon har sovit i något av dessa?
Eller har varit i deras butik i Motala och kollat in dessa?
Dom väger inte alls mycket och kostar inte så mycket heller.
Kanske ett bra alternativ till alla dyra tält?
MVH
KIM

Ingen?

Ingen som testat dessa tält?

Någon som bor i närheten av deras butik i Motala, som kan gå in och kolla in dom?????
MVH KIM

En i alla fall.

Jag köpte ett Chandelle av Fritidsbutiken för några månader sedan men har inte nog erfrenhet av det för att ge ett omdöme inför Himalayaexpeditioner och liknande. Ett tiotal nätter i skogen och en på Ljusdals camping har det i alla fall blivit. Tre nätter har det regnat. Inga problem förutom att det blir en liten, liten, pytteliten rännil från sömmen i ett av hörnen. Ingen högoddsare direkt, då de flesta tälttillverkare ju rekomenderar att man sätter på seamsealer redan innan första användningen, vilket jag inte gjorde. Har fortfarande inte gjort det. Annars har jag inte upptäckt nåt dåligt detaljarbete eller sånt som skriker lågbudget utan det är gediget och välgjort. En av aluminiumbågarna kärvade dock i en av anslutningarna, men jag skrev bara till Fritidsbutiken så skickade de en helt ny uppsättning. (Skulle skicka tillbaka de gamla men har slarvat bort dem i röran så det får bli när jag hittar dem....) De är förresten av märket Yunan, om nu det säger nåt.

Köpte tältet mest för king-size ensambruk och två i nödfall, men innerutrymmena är faktiskt inte helt eländiga för två. Luftigt. Mycket beror det på att innertältet knappt saggar alls förutom litegrann högt upp på ena långsidan. Man sätter ju upp innertältet först och lägger yttertältet över, så det blir ju betydligt stramare än många man hänger dit. Den lägre kortändan är brantare än den ser ut och två personer har legat med huvudet åt det hållet utan att uppleva cellskräck. Har inte provat, men det verkar som att det ska gå att ta ner inner- och yttertältet ihopsatt så att man kan sätta upp tältet i ett stycke nästa gång. Lite kvalmigt och kanske inte världens bästa ventilation men inte heller sämst. Har i alla fall inte upplevt nån kondens, men det återstår väl att se vad som händer när väderförhållandena blir de orätta. Högt upp på absidens ena sida har tältet en ventil som man ställer upp med en pinne likt ett fönster--kallas visst "Airplusteknologi" av Fjällräven :-} Man ska nog också rulla upp snöflärparna för bättre genomluftning. Om man ids. Litet myggfönster baktill i innertältet och stort öppningsbart myggfönster på dörren. Lite tveksamhet råder kring den lägre kortändan, där inner- och yttertältet verkar gå ganska nära ihop utan att för den skull få kontakt. Kan vara en synvilla pga lutningen. Två sidfickor, fullt med öglor, och en lampkrok, där man dock knappast ska hänga nåt annat än batteridrivet då lodlinjen går väl nära duken.

Absiden är väl vad man kan räkna med för ett tält i den storleken. Man kan i alla fall göra öppning framåt eller åt endera sidorna, som man vill. Uppsättningen är lätt (inga kärvande bågkanaler som på tidigare tält jag haft), men det kan bli en del efterjusteringar med pinnarna pga assymetrin. Man fick dock lista ut en del saker själv första gången då instruktionerna t.ex inte angav vad man skulle göra med ett par kardborreband. Ytterduken skriker väl inte direkt flortunn rymdteknologi utan är snarare åt hållet brittiskt galonställ. Det känns rätt så tryggt då man måste misstänka att flortunn rymdteknologi till det priset knappast kan vara av nån vidare kvalla. Slänger du upp hela paketet på köksvågen så bör den visa 3,1-3,2 kilo. Det inkluderar ytterpåse, påse för pinnarna och påse för bågarna, vilka alla är i samma material som golvet. Lite onödigt grovt kanske. Lämnar man de hemma så når man nog ner till uppgivna 2,7 kilo. Aluminiumpinnarna som medföljer skulle man väl kanske kunna byta ut mot nåt stadigare. För det låga priset så är jag då nöjd så långt, men jag väntar nog med att ropa superfynd tills det fått gå igenom snäppet hårdare prövningar än Ljusdals camping.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
praame Bergans Trollhetta vs Hardangervidda Bo och sova 1
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Nachtgeist Tält 1 vuxen, 2 (växande) småbarn Bo och sova 6
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 20
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg