"Den stora skillnaden ligger sällan mellan de olika systemen utan på enkom en sak, Instruktören.. Instruktören är helt avgörande för vad man har med sig i bagaget när man börjar dyka, så CMAS stjärnor eller PADI cert är skit samma när det gäller dykarnas kunskaper."
Jag tänkte att jag här skall lägga in en skräckhistoria på hur olika instruktörer kan vara.
Då jag var yngre gick jag en Open Water Diver -kurs ordnad i PADI´s regi. Instruktören var tillsammans med sin man ägare av dykarföretaget och ansvariga för utbildningen. De hade dykt i otaliga år och fått bra respons för sin verksamhet. Detta hände i Finland...
Jag gick med några kompisar och sade att vi vill lära oss dyka, så de arrangerade en kurs enbart för oss. Utbildningen gick helt bra och vi lärde oss en massa.
Vi klarade alla provet och väntade ivriga på att vi skulle få vårt certifikat. Kortet verkade dock aldrig komma. Då jag efter en tid frågade efter kortet så svarade de att det kommer från Sverige och maskinen med vilken korten görs är sönder. Så vi väntade ytterligare och då lovade de att jo det kommer nog snart... Vi tog kursen på hösten och vintern kom rätt hastigt så vi behövde egentligen inte kortet genast.
Efter flera månaders väntan ringde jag upp till PADI´s huvudkontor i Sverige och frågade varför korten inte ännu har kommit. Då var de helt förundrade och skulle söka upp mina uppgifter i datasystemet varpå de upptäckte att vi aldrig har blivit anmälda som elever till en PADI-kurs. I PADI´s huvudkontor bad de oss skicka kopia på dagboken och det tillfälliga certifikatet varpå de sedan skulle skicka åt oss ett riktigt kort. Det egentliga kortet kom sedan efter någon vecka.
Sedan ungefär ett år efter denna händelse är instruktören en total alkoholist och lever på gatan. Hennes man som också var delägare i företaget hade ingen aning om vad hans nuförtiden ex-fru hade gjort och han har nuförtiden ett nytt dykföretag.
Det intressanta är att då vi gick kursen kan det ju hända att instruktören varit alkohålpåverkad och att vi dessutom dykt utan någonsorts försäkring.