Kul middag
Det ena utesluter inte det andra.
Själv tycker jag det vore svårt att släppa tillbaks 97 procent av de fiskar jag får. Minst en på 10 sitter ju krokad så den blöder långt in när kroken lossats. Ingen vits att släppa i en så pass skadad fisk.
Det är ju självklart att respektera minimimått och fångstkvoter. Men det går lite troll i C & R ibland tycker jag. Känner till ställen i Stockholms skärgård där folk fiskar upp och släpper tillbaks samma stora gäddor hela tiden. Vissa har hål i underkäken efter huggkroken. "Titta här, den här gäddan fångade Sten förra veckan.....". Hur kul är det?
När det gäller gäddan verkar inställningen till hur man ska göra ha förändrats. När jag växte upp fick jag lära mig att det var ren naturvård att ta upp stora gäddor. Med tanke på hur mycket mat en stor gädda behöver för att öka ytterligare ett kg, gynnade det mindre gäddor och annan fisk så det blev mer mat och mindre hot åt övriga mindre uppväxande firrar.
I vissa vatten kan det gynna t.ex öringen att ta upp gäddor. Hur då förfara? Jag brukar släppa i gäddor under mina kombinerade fiskefärder- och vandringar, bara behålla någon matgädda på 2 kg ibland. Men kanske man bör ta upp gäddor i vissa vatten?
Ofta är fångstkvoterna 3-4 ädelfiskar per dag och fiskare, med t.ex 35 cm som minimimått. Hur ofta händer det att man har sådan lycka? Inte ofta. Under kanske 10 fiskedagar under senaste vandringen fick vi en eller två ädelfiskar, harr/öring, vid 3-4 tillfällen. Kammade noll kanske 2-3 dagar och fick abborre och gädda vid 6-7 tillfällen. Behöll och åt upp en bra harr, två öringar och flera abborrar. En av öringarna var gränsfall på minimimåttet, men kroken satt så illa långt in att fisken inte gick att släppa tillbaks. Släppte tillbaks en hel del småborrar, gäddor och några småöringar.
För det mesta känner jag mig så nöjd efter en eller två ädelfiskar som klarar minimimåttet att jag lägger ner fisket den dagen. Skulle jag någon gång fylla min kvot med de 3-4 ädelfiskarna fortsätter jag inte fiska bara för att det är kul. Hur kul vore det att veta att allt som nappar i ädelfiskeväg måste släppas tillbaks, och att det förr eller senare händer att en fisk sitter illa så den inte kan släppas tillbaks trots att ens kvot är fylld? Då lägger jag hellre band på mig och väntar till nästa dag, än ägnar mig åt C & R, som till slut ändå slutar med bara C eftersom fiskar kan fastna olyckligt på kroken.
Finns ju hullinglösa krokar, men jag hoppar över det. Tycker inte helt om C & R, som i en del fall är rena alibit för att stå och dra upp fisk, trots att man vet att förr eller senare blir det inget av R:et.
Raskesven