Carbon vs. Aluminium

Sitter å klurar på vilket som är bäst att använda på MTB...

Skall jag ha ett styre i carbon eller i aluminium?

Vilka olika egenskaper har dessa material samt vilket är bäst för XC?

från en icke-cyklist

Hej hopp!
Kan inte mycket om vad som är bra när man cyklar, men vet en del om material.

Kolfiber (carbon fibre på engelska) är styvt och lätt. Ett mycket starkt material, men kan inte plastiseras. Om du får en för hård stöt på det (särskilt med ett vasst föremål in i sidan) så kommer fibrerna spricka och materialet blir kass. Kolfibrer tål inte stora skjuvkrafter.

Aluminium är ganska lätt och segt (beror lite på vilken legering). Det blir lättare tillbucklat än kolfibern (det plastiseras), men går å andra sidan utmärkt att använda även med en lite buckla i. Tål skjuvkrafter nästan lika bra som drag/tryck.

vad som är bäst i ett styre får någon annan avgöra. Jag kan tänka mig att det beror på hur mycket du tänker trilla... :)

mvh
Daniel

som jag har förstått så lämpar sig carbon väldigt bra i just xc-styren. dels är ju carbon mycket lätt + materialet har ju rätt mycket flex som gör att styret sköter en del av dämpningen. alu är ju mycket styvare och tyngre - men oxå mycket billigare!

mvh/calle

kolfiber

Kolfiber är lättare o starkare men se upp när du monterar barends o andra saker. Kolfiberstyren kan vara känsliga för hur man monterar saker.

Och då menas att du inte får dra fast saker för hårt!
Håll även koll på styret efter eventuella repor, där är det mindre lack och därav lättare att fibrerna "går av".

Är det inte tämligen menlöst att byta till kolfiber-styre. Visst man sparar några gram men styret är ingen roterande massa.
Men det är klart, har du pengar som bara ligger och skräpar så ska inte jag lägga mig i.

walkerboh; sa:
Är det inte tämligen menlöst att byta till kolfiber-styre. Visst man sparar några gram men styret är ingen roterande massa.
Men det är klart, har du pengar som bara ligger och skräpar så ska inte jag lägga mig i.

Ett kolfiberstyre har andra egenskaper än alu. Tex flexar det mer, kolfiber tar upp stötar bättre, samt att det är mkt starkare. Men såklart en del nackdelar också som beskrivet ovan.

Hur menar du med roterande massa?

bergholm; sa:
walkerboh; sa:

Ett kolfiberstyre har andra egenskaper än alu. Tex flexar det mer, kolfiber tar upp stötar bättre, samt att det är mkt starkare. Men såklart en del nackdelar också som beskrivet ovan.

Hur menar du med roterande massa?
T ex ett hjul. Varför är det viktigt att ett hjul inte väger för mycket? Pga högre vikt får man mer "tröghet", den roterande massan (hjulet) ska accelereras och ju mer den väger, desto mer kraft för accelerationen (och inbromsningen) behövs. Ju längre massan finns från centrum, desto större tröghet får du (därför så är fälgens/däckets vikt viktigare än navets).

Om man vill minimera vikt så är det smart att börja med roterande prylar, eftersom det ger "dubbel" effekt, dels minskar vikten på cykeln och dels minskar trögheten som kommer från t ex hjulet.

/Håkan

Tyvärr finns det ytterligare två nackdelar med kolfiber. Den ena beror inte på materialet utam på alla svin som finns ute.... Kolfiber förstörs lätt av värme. Sätter man en tändare under styret i ett par sekunder så blir det förstört.

Nackel nr2 är att när kolfiber går sönder, så får man väldigt lite förvarning. Det går av tvärt, och då kan man sitta med ena halvan av styret löst i handen.

Jag har själv tittat på kolfiberprodukter till hojen, och hittat ett styre som är av tunt alu överdraget med kolfiber (skall köpas till sommaren). Annars rekomenderar jag skarpt barends i kolfiber, de blir inte kalla på samma sätt som metall.

/Harald

Aluminium!

bergholm; sa:
Sitter å klurar på vilket som är bäst att använda på MTB...

Skall jag ha ett styre i carbon eller i aluminium?

Vilka olika egenskaper har dessa material samt vilket är bäst för XC?

Hej!

Jag har gjort sönder två stycken carbon-styren, skönare vurpor har ju inträffat! Carbonet böjs inte (plastiseras) utan går rätt av. Dessutom måste man vara riktigt försiktig när du drar fast den i stamen, det spicker lätt. Samtidigt så måste man dra åt rätt hårt så att inte handtaget vrider sig.

KÖP ALUMINIUM!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg