Caravan Skvader

Jag har fått min mammas gamla sovsäck.

Det är en Caravan Skvader, den är från ca 80-talet.

Jag hittar ingen märkning på komforttemperatur. Är det någon som kan hjälpa mig? Ska sägas att det är en dun sovsäck.

/Gustaf

Hej!
Har själv sådan säck. Vad jag kan minnas är undersidan fiberfylld och ovansidan dunfylld. Komforttemperatur vet jag inte men min.temp var på den tiden -15.

och vad tror du nu efter att den har legat ned packad i ca 20 år och är använd sparsamt???

/Gustaf

Skvader :)

En gammal klassisk säck. Jag har använt den med gott resultat ner till ca - 10-15 grader. Vikten var, om jag inte missminner mig, ca 1500 gr.

Mvh,

J

Tvätta säcken.

Hej,

även jag har en Skvader som jag fortfarande använder. Den låg också i dvala länge och var lite sunkig och kompakt men efter en tvätt i duntvättmedel och lite impregneringsskölj så blev den riktigt bra igen. Ta och tvätta din du också.

Mintempen på -15 får nog ses som en ren överlevnadstemp. Jag har sovit gott i den i sådär -5.

Fast säcken som man egentilgen ville ha var väl Caravan Wings? Den med ärmarna.... å kamouflagefärgad....

Lev!

//OlaO

Re: Tvätta säcken.

OlaOrädd; sa:
Fast säcken som man egentilgen ville ha var väl Caravan Wings? Den med ärmarna.... å kamouflagefärgad....
//OlaO

Jag kom halvvägs, då på 70-talet, en kamouflagefärgad skvader ;-)

Örjan

Jag har en röd Skvader, och även jag har fått den av min mamma. :) Funkar jättebra strax under nollan trots att den inte är så fluffig längre. 1600 g. Letar nu efter något lättare och mindre skrymmande.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg