Roder!!!
Hej! Bland paddlare går diskutionens vågor höga om detta med roder. Måste först säga att jag är för att använda roder på havskajaker, och har tyvärr förargat vissa med detta(!). Jag har provpaddlat en liknande Capella men det är länge sedan så jag minns inte så mycket av denna typen. Rotationsljutna kajaker har dock enligt min erfarenhet ett större behov av roder då de oftast saknar markerade styrlinjer i skrovet. Detta läggs ofta in i glasfiberkayaker så att de skall bli lätta att svänga även utan roder. Min SeaLion(http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=6179) saknar nästan detta helt. Avsaknaden säger dock inget om kvalite´n på kajaken utan tror jag är en anpassning till tillverknings tekniken. Roder ger en en utmärkt manöverduglighet i vikar och smala sund, är energisparande då man slipper korrigera kursen med styrtag och ger en överlägsen förmåge att hålla kajaken upprätt och säker i medsurf. Ett roder kräver dock en viss upmärksamhet vid ilandstigning samt ett(maginellt) mått av av underhåll. Många uthyrare avskyr dom då de ofta misshandlas av kunderna och kräver mycket tid att ställa in. Kolla även med Swima som säljer denna kajak vad de har för synpunkter.