Canyoning - inget för höjdrädda

Canyoning - inget för höjdrädda

ABISKO.
Är begreppet ”canyoning” bekant?
Inte? Nä, det är inte så konstigt. Canyoning existerar nämligen inte i Sverige – ännu. Men till sommaren introducerar Abisko Turiststation, som första anläggning i landet just canyoning.
Det handlar om att fira sig utför lodräta klippor och forsande vattenfall .
Abisko Turiststation vid foten av fjället Nuolja är Svenska Turistföreningens, STF:s, största fjällstation och öppnades redan 1902. Nästa år fyller alltså turiststationen 100 år, något som ska firas rejält.
Pigg åldring
Och Abisko Turiststation är en pigg åldring, något som inte minst satsningen på canyoning är ett bevis på. Den speciella metoden att idka friluftsliv upptäcktes av stationens platschef Jane Axelsson förra sommaren. Till sommaren blir Abisko först med
canyoning i Sverige.
Ute i stora vida världen är canyoning ett välkänt begrepp och mängder av människor har provat på att fira sig nedför klippväggar och utför forsande vattenfall med säkerhetslinor och klätterutrustning.
– Canyoning är verkligen ingenting för höjdrädda! Det känns i maggropen att fira sig nedför 50 meter höga vattenfall, säger Jane Axelsson som dock försäkrar att det rör sig om säkra arrangemang.
All nödvändig säkerhets- och klätterutrustning håller turiststationen med och de speciella riggplatserna för att fira sig utför ska säkras i förväg.
– Vill man prova på något nytt och få en adrenalinkick är canyoning definitivt en höjdare, säger Jane Axelsson.
I Abisko är det fjället Nuolja och den forsande bäcken Rihrunjira som kommer att användas för det nya arrangemanget. Deltagarna följer jokken nedför fjället, totalt en tur på två kilometer och med en höjdskillnad, att fira sig nedför, på 500 höjdmeter.

Svaret?

Här kanske svaret finns till att ingen kommer med information om canyoing? :) Det är alltså inte en utbredd aktivitet i Sverige. Undrar varför, det verkar ju jättekul?

Men om nu någon som varit med på detta här i Sverige eller utomlands läser detta och har lite info vore jag tacksom om ni hörde av er hit med den. Kolla också:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=8412

Tack!

/ac

!!!

Har själv inte testat det,men verkar va hyfsat utbrett i Norge..Bland annat i Lom finns det ett företag som har canyoning på sitt prógram...Även i Stryn såg jag ngt företag som gjorde reklam för denna adrenalinkicks aktivitet..Ska söka på nätet o se om jag hittar ngn info om det..

Tack!

Tack Mippe för svar!

Det kunde man ju räknat ut att "baggarna" inte kallar det för canyoning utan för juvvandring, som ju inte låter lika äventyrligt? Antagligen gör det detta för att få ha denna spännande aktivitet för sig själva ett tag :) Har ju bott där själv så jag vet att de gärna tycker att allt extremt är "en picknick i parken"...

Nu blev jag ju ännu mer sugen på att testa! Men nu är det så att jag skall till Mexico och tänkte mig att "canyoninga" lite där. Så jag söker vidare.

(Men när man jämför de priser jag har hört med de norska vill man ju nästan styra om resan till över kölen.)

Tack igen!

/ac

Varför i nationalpark

Undrar bara varför man väljer att introducera canyoning i en nationalpark (ryms sådana arrangemang inom bestämmelserna). Slitage, fasta säkringar och störningar för djurlivet är några saker man borde tänka på innan man sätter igång. Såvitt jag vet har också Ridonjiras omgivningar inklusive dess stränder mycket artrika biotoper med många sällsynta växter.
Ur bestämmelserna för Abisko NP:
Det är bl.a. förbjudet att:
-gräva, schakta, utfylla, borra, mejsla, måla, spränga eller på annat sätt skada mark och block
-bedriva kommersiell verksamhet
Jag skulle gärna prova canyoning men inte där.

[Ändrat av dako 2001-08-19 kl 15:18]

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg