Canting?

Då och då diskuteras möjligheten av sk "canting" på långfärdsskridskor. Det innebär att skon kan vinklas lite gentemot skridskons fotplatta, så att skenan får rätt lutning mot isen vid isättningen vid ytterskär. En del åkare klarar inte att vinkla foten tillräckligt, utan skenan hasar iväg utåt. Detta drabbar såväl balansen som drivet i frånskjutet. Inställningen i sidled (fö omöjlig på många skridskor) löser inte alltid problemet. Inte heller fotbäddar och andra anordningar inuti skorna tycks göra det.
Jag misstänker att här finns ett avsevärt och ofta förbisett problem.

Effekten

av canting är mycket lik den vid sidoförskjutning. Skillnaden är fotvinkeln vid "neutralläget" dvs där man står med skenan helt vertikalt.

Thure

Justerbar skenvinkel?

av canting är mycket lik den vid sidoförskjutning. Skillnaden är fotvinkeln vid "neutralläget" dvs där man står med skenan helt vertikalt.

Thure

Exakt Thure!
Canting genom förhöjning av fotplattans ytterkant med kilar eller själva fotplattans vinkling visavi skenan, borde göra det möjligt för åkare, som inte klarar att naturligt vinkla foten tillräckligt, för att erhålla rätt vinkel mellan skena och is för ytterskär.
Vill minnas att en skridskofabrikant tidigare funderat på att ta fram en skridsko, där fotplatta och skena kan fixeras i olika vinklar gentemot varandra. Blir måhända en ganska dyr konstruktion i alltför små tillverkningsserier.
Att själv ta loss skenan och fixera den med gångjärn under fotplattan förefaller i svåraste laget för amatören. Låsningen i vald vinkel blir också en besvärlig konstruktion. Min lilla hobbyverkstad klarar knappeligen konstruktionsuppgiften. Att svetsa fast gånggärn på skenorna fördärvar ofelbart stålets härdning. Återstår att borra skruvhål. Kräver diamantborrar.
Därför tror jag mer på canting.

Senast ändrad:
Har man löshäl borde det inte vara alltför komplicerat, det finns ju "canting strips" som är kilformade plastinlägg att placera mellan skida och bindning för alpinskidor och det är ju inget principiellt som hindrar att de prövas i skridskosammanhang. Någon form av fixande kommer troligen att krävas för att muttrarna på undersidan av fotplattan inte tvingas snedgänga eller vrida sönder något men det borde ju gå att lösa med (snedslipade) brickor eller nåt. En besök på en duktig alpinskidbutik med verkstad kan en plats att börja på? (Gärna under lågsäsong, dom flesta har väl häcken full så här års utan att fuska i skridskobranschen.)

http://cantology.com/how.htm#

Istället för att vinkla skridskon under foten skulle man kunna vinkla skenan vid slipning. Det blir knappast justerbart men man slipper en krångligare konstruktion av skridskon.

Mvh, Klas

Bör vara möjligt. Misstänker dock att det är svårt att själv göra en sådan snedslipning med precision. Har Du eller ngn annan provat?

Bör vara möjligt. Misstänker dock att det är svårt att själv göra en sådan snedslipning med precision. Har Du eller ngn annan provat?

Jag håller med om att det kan vara svårt att göra det själv och - nej - jag har inte provat.

Min tanke var att använda ett brynställ av denna modell http://alvikscykel.jetshop.se/zandstra-brynstall-tango-p-1610-c-104.aspx och att lägga kilar under skridskorna när man spänner fast dem. Jag tror det är rimligt att avverka några tiondels millimeter med ett grovt bryne. För en 1,4 mm bred skena motsvarar 0,25 mm lutning 10 grader och 0,5 mm 20 grader. Men rent allmänt tycker jag det är svårt att bibehålla skenornas slipkurva när jag slipar själv och det problemet blir ju värre desto mer man vill avverka. Ett knep skulle vara att stryka skenans undersida med tuschpenna före slipningen. Då ser man om man avverkar likartat över skenan och man ser när man är färdig (all tusch borta).

Min andra lösning hade varit att fråga någon proffslipare om man kan förse dem med kilar som ger en vinklad inspänning av skenan i deras maskin. Jag vet inte om de spänner fast skridskon i skenan eller i fotplattan.

Mvh, Klas

Tack Klasy...

...Du har tagit upp ett mkt intressant och av allt att döma fortfarande ganska outforskat ämne. Med moderna slipmaskiner bör det vara möjligt att åstadkomma den snedslipning av skenan som Du beskriver, Ingen vet väl riktigt hur en sådan skena beter sig på isen.

Av de två eggarna på skridskon blir vid snedslipning en egg vassare och en egg trubbigare. Ena eggen kommer att påminna om en skålslipad skridsko och den andra påminner kanske mest om en slöare planslipad skridsko. Känns som det skulle ge ganska olika egenskaper vid ytterskär resp innerskär. Ter sig som ett, hm, spännande koncept, men jag är kanske onödigt misstänksam. :)

Snedslipning verkar hursomhelst förekomma på åtminstone i vissa skridskosammanhang: http://www.ssmprodukt.se/slipinformation.html

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg