PROSPECTOR
Hej Sussanne!
Namnet på den kanotmodell som är rolig, funktionell, mångsidig, fotosynthetisk och i särklass mest beprövad måste bli Prospector. Och, alla ni andra som irriterar er på att jag vet bäst hela tiden, detta är faktiskt sant, för detta har ingen mindre än Bill Mason sagt! Bill Mason är nog själva grundbulten i Nordamerikansk Kanotpaddlarvetskap. Han har bl.a gett ut några klassiska böcker i ämnet kanoter-friluftsliv (bl.a Song of the Paddle).
Prospectorn är en lättpaddlad, KOMPOSTERBAR älv-, fors-familj- och "allt möjligt annat- cannadensare". Den är lätt att tömma vid kamraträddningar, Den är gjord för att kunna bäras långa sträckor, och den är lätt att få tag på.
Man kan beställa den av följande svenska kanotbyggare:
Bo Weslien: bo.weslien@swipnet.se
Sören Larsson: tra.kanot@telia.com
Vägledarnätet: wayleader@hotmail.com
De här människorna kan säkert ge dig en något mindre känslomässig bild av detta under av funktion och skönhet.
Jag har själv gjort några långa färder med denna modell utefter Dalälven. Jag är ingen duktig forsfarare men jag minns de strömmar och forsar jag paddlat igenom med sinnligt välbehag. Man blir lätt känslosam när man pratar om sinnligt friluftsliv.
Den som skriver detta och som står för varje ord heter
Håkan Johansson, och han driver
Kosterfjordens Kajakbyggeri