Canadensarmaterial

  • Trådstartare susanne.waldh@telia.com (Susanne)
  • Start datum

susanne.waldh@telia.com (Susanne)

Gäst
Hej !


Vilket material ska man välja när man köper canadensare ? Ur miljösynpunkt ? Pris ? vikt ? hållbarhet ? underhåll ?
 

kajakbyggeri@hotmail.com (Håkan Johansson)

Gäst
PROSPECTOR

Hej Sussanne!


Namnet på den kanotmodell som är rolig, funktionell, mångsidig, fotosynthetisk och i särklass mest beprövad måste bli Prospector. Och, alla ni andra som irriterar er på att jag vet bäst hela tiden, detta är faktiskt sant, för detta har ingen mindre än Bill Mason sagt! Bill Mason är nog själva grundbulten i Nordamerikansk Kanotpaddlarvetskap. Han har bl.a gett ut några klassiska böcker i ämnet kanoter-friluftsliv (bl.a Song of the Paddle).


Prospectorn är en lättpaddlad, KOMPOSTERBAR älv-, fors-familj- och "allt möjligt annat- cannadensare". Den är lätt att tömma vid kamraträddningar, Den är gjord för att kunna bäras långa sträckor, och den är lätt att få tag på.


Man kan beställa den av följande svenska kanotbyggare:
Bo Weslien: bo.weslien@swipnet.se
Sören Larsson: tra.kanot@telia.com
Vägledarnätet: wayleader@hotmail.com


De här människorna kan säkert ge dig en något mindre känslomässig bild av detta under av funktion och skönhet.
Jag har själv gjort några långa färder med denna modell utefter Dalälven. Jag är ingen duktig forsfarare men jag minns de strömmar och forsar jag paddlat igenom med sinnligt välbehag. Man blir lätt känslosam när man pratar om sinnligt friluftsliv.


Den som skriver detta och som står för varje ord heter
Håkan Johansson, och han driver
Kosterfjordens Kajakbyggeri
 

wermlandia@mail.bip.net (Jan-Eric Bodin)

Gäst
Prospector

Hej Susanne!


Bygg din egen Prospector eller liknande i trä/epoxi/glasfibermetoden eller köp en färdig och du får en lätt (ca 23 kg) samt hållbar och vacker kanot.


En båt byggd enligt denna metod är alltigenom miljövänlig om man använder sig av en fenolfri epoxi såsom NM 275. Mera om byggmetoden finner du på www.utsidan.se/paddling/byggsidan/vmland.htm samt www.wermlandia.net.


Vill du veta mera så kan du kontakta mig på wermlandia@mail.bip.net
 

ulf.gren@mbox301.swipnet.se (Ulf gren)

Gäst
Untitled

Funderar på att bygga en sådan, var får man tag på bra epoxi?
Mvh Ulf Gren
 

hans.friedel@kantzowska.se (Hasse)

Gäst
Untitled

Hej


vad jag förstod så frågade du om vilket material som är bra att göra Canadensare av.


Miljömässigt är det en väldigt komplex bild och det är svårt att få en bra överblick. Själv har jag funderat en hel del kring detta.


Men det stora problemet måste ju vara transporterna. Om Canadensaren består av 20kg olje produkter så motsvara det en halv tank bensin. Nu vet inte jag hur mycket bil du kör men en tank i månaden är ju inga problem att köra upp. Nu försöker jag att köra så lite som möjligt men endå. Om Canadensaren har en livslängd på 20år så blir ju miljöpåverkan väldigt liten.


Men om man tar dom vanligaste materialen


Glasfiber och polyester går inte att återanvända. Men är starkt extra viktigt för styrkan är kvaliten på väven, Väv är mycket starkare än matta där fibrena ligger kors och tvärs. Glasfiberarmerad polyester är starkt och lätt


Polyeten är en termoplast som kan återanvändas man mal ner plasten och gör nya grunkor av den. Polyeten består av oljeprodukter och går väldigt bra att elda med. Polyeten är väldigt slitstarkt men det är svårt att göra tunna skickt så det kan bli tungt. Polyeten lämpar sig väldigt bra för massframställning vilket gör att priset bli lågt


Sedan finns det olika kombinations material som Royalex och liknande som är bättre än polyeten och lite dyrare.


Aluminium är slitstarkt men kan vara svårt att laga om det spricker. Men aluminium är ju återanvändbart förståss


Träalternativet förutsätter förståss att du bygger själv och det vet jag inte om du tänkt göra. Annars blir det ganska dyrbart. Men trevligt att titta på förståss
 

pery@algonet.se (Per Ytterberg)

Gäst
Vanlig polyesterplast!

Det går bra med vanlig polyesterplast också. Luktar värre men kostar bråkdelen av epoxi. Epoxi är för övrigt inte speciellt nyttigt det heller. Jag har byggt två kanadensare, en med epoxi och en med polyesterplast. Båda får skador vid alltför våldsam landkontakt!


Jag gör också tummen-upp för Prospector!


Per Ytterberg
 

Hasse Friedel

Gäst
Njaa

Polyester kontra Epoxi brukar vara rätt känsloladdat. Men det är alltid lite vågspel att använda polyester. Det går oftast bra men det kan också inte alls gå. Epoxi tränger bättre in i trät och vidhäftningen blir bättre. Polyester passar bara ihop med ett fåtal träslag lite fetare mera hartsiga träslag går inte bra ihop med polyester.


Man kan få rätt kladdiga och trista ytor med polyester om man inte passar sig


Epoxi tål inte UV och endel folk har lagt på ett skyddande skickt av billig polyester men på något vis passar inte polyester och epoxi ihop så det brukar straffa sig


För ett så tidskrävande bygge som ett stripp bygge är tycker jag att man kan satsa på Epoxi. Ett stripp bygge är ju också helt beroende av att ytter och inner laminatet blir bra


Polyester passar bättre för så kallade quick and dirty byggen där man tar varje år som båten håller som en bonus.


Men sedan tycker jag också att Epoxi är hutlöst dyrt
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg