Campo Nano wire

Jag går o lurar på att uppgradera mitt rack med en bunt karbinpar med Camp Nano-wire. Någon som testat den? Är det en bra ide, eller blir det meckigt o stort repdrag med den lille rackaren?

Rock and Ice gav den utmärkelse som "Best In Bear", motiveringen var dock att den var perfekt att sätta i bultänden av karbindelen, hur bra den är för repänden framgick däremot inte. Vad tror ni? Snålar jag vikt på fel ställe, eller är det bara att slänga in beställningen?

(Jo, jag trad-klättrar mest, men sportar lite emellanåt oxo. Oftast med 10,2 mm enkelrep, men ibland blir kör vi med 9mm dubbelrep)
/Jörgen
 
Läste mitt inlägg nu lite senare och.. ja.. ett par felskrivningar blev det visst! Campo i rubriken ska naturligtvis va Camp enbart, men det roligaste var väl att jag i hastigheten råkade skriva "Best In Bear" när det skulle stått "Best In Gear"! Haha.. ;o) ;o) ..Inte meningen, men rätt ql! Nåväl, de flesta som läst det fattade nog ändå, så jag väntar med spänning på att ngn som testat Nano låter fingrarna mjukt landa på tangentbordet och belyser min lilla fråga. ;)
Jörgen
 
Köpte två par förra vintern, fin finish och inte alls så små som man kan tro. I handhavande tycker jag att de är snäppet bättre än både Camps Basekarbin (42g) och Kongs lättvikts Helium (37g). Har dock bara haft de med 8,5 och 8,8 halvrep (som man inte gärna klippar i som tvillingrep pga fångrycket)

Rekommenderar de starkt om vikten är viktig, men man får nog vara lite försiktig när man lägger dem så att de inte bryter mot nåt vid ett fall!
[Ändrat av iBjorn 2007-04-10 kl 23:27]
 
På tal om lättviktare... Jag letar lite grann efter den MINSTA karbinen på marknaden. Jag hade siktat in mig på Nano (har hört att de ska vara små), men så får jag här höra att de inte är så små. Lite off topic, men är det någon som vet vilken karbin som är den minsta i längd?

(Jag ska ha de till justerbara daisy chains vid aidklättring, så snabblänkar är att glömma.)

Ha't gött
 
Håller inte med om att Nano är större än man tror. Jag blev chockad över hur liten karbinen var när jag såg den första gången. I mitt tycke en helt värdelös karbin att klippa rep i. Till annat lär den säkert fungera hyffsat.
 
Jag använder mig alltid av stora ovala karbiner vid bigwallklättring (ca 60g), de är tunga men mångsidiga.

För några år sedan (2003?) hade jag förmånen att byta ut alla karbiner i bigwallracken till just Camp Nano (28g) - viktbesparingen märktes - det kan jag lova!

Vi hade i runda slängar 200 st Camp Nano med oss, det var en fröjd att använda dessa på klättringen uppför El Capitan.

Vi gjorde tolfte bestigningen av leden Sunkist (A4) på västra sidan av El Cap.

peace
 
OK, olika erfarenheter och olika tycke o smak alltså, bortsett från hanterbarhet vid klippande/rensning och viktbesparingen; märker ni ngn försämring vad gäller repdrag?
 
_Erik_; sa:
Håller inte med om att Nano är större än man tror. Jag blev chockad över hur liten karbinen var när jag såg den första gången. I mitt tycke en helt värdelös karbin att klippa rep i. Till annat lär den säkert fungera hyffsat.

Nanon var större än jag hade förväntat mig, men det beror ju alldelens på vad man hade för förväntningar innan man såg den! Jag köpte 2 karbinpar för att ha i mitt lätta topptursrack, har dock provat dem lite i klipp- och isklättring också. Dom fungerar helt OK till vad jag har de till, dvs med tunna rep 8mm rep. De fungerar betydligt bättre än Kongs Helium och Camps Base, även att hantera med handskar, men de kan ju självfallet inte vara lika lätta att pricka in repet i i en svår situation som en dubbelt så stor och dubbelt så tung karbin.

Dock har jag svårt att uttala mig om hur mycket repdrag det blir med en hel replängd av Nanos, eller hur det blir med grövre enkelrep.

När jag fick mothugg på min åsikt om storleken, så blev jag nyfiken och plockade fram karbinerna. Och jag får väl backa lite, det är ganska ordentlig skillnad i storlek när man lägger dem bredvid en vanlig karbin, fast när jag väl klättrar med dem så är skillnaden mindre märkbar.

Bifogar länkar till några bilder på 50-öringar, enkronor och från vänster till höger: Camp Clip (50g), Camp Base (42g), Kong Helium (37g) och Camp Nano (27g):

http://hem.passagen.se/bjosun/Bilder/nano1.jpg
http://hem.passagen.se/bjosun/Bilder/nano2.jpg
http://hem.passagen.se/bjosun/Bilder/nano3.jpg

Förhoppningsvis kan dessa bilder förtydliga, men min rangordning från att klättra med dessa (förutom vikten):
1. Camp Clip
2. Camp Nano
3. Camp Base
4. Kong Helium

Markus, vad gäller din fråga, så har Camp Nanon en inre längd på 63mm, att jämföra med 77mm för Base, 72mm för Helium och 80 mm för Clip. Har svårt att tro att någon annan konventionell Karbin skulle vara kortare än Nanon invändigt.
[Ändrat av iBjorn 2007-04-12 kl 17:58]
 
Lyfter min gamla tråd lite. Tyckte det kunde vara läge att ge lite feedback på hur valet föll och vad jag tycker ett år senare.

Jag köpte mig en bunt camp nano wire förra sommaren och har hunnit klättra klippa och is i ett år med dom nu.

De karbiner jag har att jämföra med i mitt eget rack är Camp orbit och WC wild wire.

Kort o gott så gillar jag dom, och kommer uttöka racket med fler. Jag kommer i första hand ha dom på bult/kil-sidan av QD´n. Jag har även hängt nano i kamkilar med dyneemaslinga, och det rekomenderar jag gärna oxo, det blir lite kortare längd och de pendlar runt lite mindre i selen med den kompinationen.

Sommartid upplever jag egentligen ingen nackdel alls av storleken såhär långt, efter en kort bekantningsperiod åtminståne. Mina orbit o wild wire går lite rappare att kasta in repet i, men det funkar relativt bra med en Nano i den änden oxo, folk med små händer lider antagligen ännu mindre av det än jag. Till karbinset på dubbel 60cm dyneema tycker jag däremot man ska satsa på en större karbin, från storlek neutrino eller uppåt, det blir lite för tjockt o klumpigt med all textil i den lilla karbinen.

Vintertid på is är jag möjligen lite mer tvekande inför Nano, handskarna blir lite klumpiga ihop med den lilla karbinen, det är inte värre än att jag kommer fortsätta använda dom även till det, men visst, en lite större känns lite lättare att hantera.

Känner jag av viktskillnaden då? Ja, det gör jag! Bytet av 14 karbiner till Nano ger en viktminsktning med nånstans runt 210-230 gram i runda överslag, men dessutom tar de betydligt mindre plats i selen, vilket jag tycker betyder minst lika mkt för klätterglädjen.

Mina tveksamheter över Nano är numera ganska bortblåsta, möjligen med undantag för isklättring. Jag har köpt mina av www.telemark-pyrenees.com för 6.90Euro/st+frakt, jag har goda erfarenheter av den butiken (hoppas nånstans att de uppmärksammar all min gratisreklam och erbjuder mig lite rabatt snart.. ;) ), bra priser, god service och snabba leverranser.
/Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
beorn wire vs vanliga. Klättring allmänt 21

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg