Norra smala delen av Gardasjön är väldigt vacker - både naturen (Monte Baldo-reservatet) och de täta gamla småstäderna längs kusten. Men i princip hela kuststräckan är både tätbefolkad och under högsäsong full av turister.
Det var väldigt länge sen jag var där och jag har antingen vildcampat, eller - när mina barn var med - bott i privatuthyrda rum, men det fanns (och vad jag kan se finns fortfarande) många små campingplatser, inklämda mellan bergssidorna och sjön - tyvärr oftast intill den rätt trafikerade kustvägen. Jag vet inte vad speciellt ni är intresserade av, men ett tips vore att slå basläger i/nära Malcesine på östra sidan - en fin gammal by/småstad i sig, men också dalstationen för linbanan upp till Monte Baldo. Däruppe är det svalare, en lite karg spännande natur, långa siktlinjer och det finns många fina (och barnvänliga) dagsturer att välja på. Bergshyttan på toppen är (var en gång?) väldigt trevlig att stanna till i.
Vid dåligt väder finns ju alla fina småhålor runt sjön, Verona och längre bort Venedig inom en dagsutflykts räckhåll. Transportsträckan genom den platta Po-dalen är dock rätt enformig.
Sjön är annars fin att bada i, men på de flesta ställen stupar det snabbt ner till stora djup, och det lär finnas lömska strömmar. På den tiden (länge sen...) mina egna barn följde med dit fanns det iordningsställda, skyddade barnsäkra badplatser, men inga naturliga.
Av praktiska tips tänker jag nog mest på vikten av ljusa/vita kläder och tält/tarptyger - det är stor skillnad på hur mycket solstrålning de reflekterar bort jämfört med de mörka, som snabbt blir olidliga i solgasset.
Man får skydda barnen från solen mer än man tror - särskilt vid vatten och uppe på det kala berget.
Stora riktigt ilskna och envisa myggor kan förekomma om man har otur, så ta med/köp myggmedel. Ett av mina barn visade sig svårartat allergiskt mot deras bett och det blev smärtande jättebulor, helt olika de "svenska" myggbetten. Ett förmodligen rätt oskyldigt men hyfsat effektivt medel är de "naturliga" citronella- och eukalyptusdoftande sprayer, som brukar finnas att köpa i Grekland och Italien.