Camp isskruvar

Camp Vertige isskruv, 149 kr på addnature. Nästa prisklass på skruvarna är 400+ kr...

Går Camps isskruvar att få ner i glaciären när man ligger i selfarrest med en tyngre kompis hängande i andra änden av repet? Någon som har erfarenhet av dem?

Inte av användandet du anger (att skicka i dem "live" med en kompis hängande i andra änden av repet), men annars tycker jag att det är en bra, billig isskruv. Har ingen själv, längre, men hade för några år sedan isskruvar från camp och var jättenöjd med dem. Pensionerade dem för kanske två år sedan.

hmm... i den situationen vill man kanske få ner skruven relativt snabbt. Då hade jag satsat på en 22cm Grivel 360* som har en mycket bra vev-funktion. Enligt mitt tycke är den faktiskt klart bättre än den dyrare BD Express skruven.
Kolla http://www.sportextreme.com för bra pris pa 360*n

mvh
johan

Instämmer med föregående talare

Om du jämför stigningen på skruven med den på Grivels 360 och BD t.ex så är det ju onekligen en viss skillnad. Det i kombination med att du inte får någon egentlig hävarm på Campskruven kommer att göra den betydligt jobbigare att dra i. När jag senast använde liknande skruvar, visserligen inte sprillans nya, var jag tvungen att använda tredjeverktyget för att få i den.

Så som sagt, gå hellre upp lite i pris och få en bättre skruv

Camp

Lånade en campskruv en gång. Den var ganska slö trots att den var ny, men lätt att fila till med diamantbryne.

P.S.
Det finns bara tre märken:
Camp, Salewa och AustriaAlpin :)

Grivel

Tyckte nog att det var lättare att få ur isen ur BD än grivel när man gick tvåa, men Grivel går ju i som en dröm :)

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg