Camelpac o motsv

Inge platypus!

Har testat camelback utan problem, har däremot använt ett par olika modeller av platypus. P har visat sej vara skit spricker i vecken dåligt laminat. Hare Melker

Camelpack används ofta vid militär verksamhet och motsvarande. De finns i många olika modeller. Kolla på Militaryshop de har många olika modeller men de är dock rätt dyra där.

Vattnet fryser i slangen

Min Camelbak har funkat utmärkt i två år, förutom att vattnet fryser i slangen när det är några minusgrader. Då är det bättre att ha en vanlig flaska med skruvkork nedstoppad i ryggsäcken.

Frysning

Att vattnet fryser i slangen är ju inget problem, det är bara att blåsa tillbaka vattnet in i vätskeblåsan när man har druckit.
Camelback är väl det kändaste märket och man brukar kalla ryggbaserade vätskesystem för just camelbacks (Kamelrygg), det finns ju flera allternativ. Jag som sysslar med multisport har en ryggsäck med inbyggd hållare för vätskeblåsa. Gilalr inte heller platypus, men skruvkorken passar på 1,5 liters PETflaskor så nu har jag just en sådan i min ryggsäck. Man sticer ett litet hål i botten på flaskan, fyller den med vätska skruvar på slangen och ställer den upp och ner i ryggsäckens fack...

Många olika modeller

Jag har Camelback MULE, och är oerhört nöjd. Sitter perfekt på ryggen, många inställningsmöjligheter och mängder med småfack utanpå och inuti säcken så att man kan fördela lasten.

Största nackdelen med MULE är just det, att den har så många småfack. Det är pilligt att få med sig större hårda saker (till exempel en termos) medans mjuka saker är lätta att spänna fast utanpå säcken.

Jag tycker att munstycket är ganska viktigt, så att man kan dricka. Camelback är kända för att ha bra munstycken som är lätta att dricka ur, vilket jag håller med om. Jag har dessutom ett munstycke, heter Ergo Hydrolock, som är vinklat (bra "feature") och har avtängningsfunktion (diskuterbar funktion).

Det man kan göra är att köpa camelback blåsa och slang separat och stoppa i sin befintliga ryggsäck. Jag vet inte om dom ryggsäckarna som ni använder har speciellt utrymme för det eller inte, men det borde gå. Jag vet att någon (var det Peter T) modifierade sin ryggsäck så att vattenblåsan skulle hållas fast inuti säcken.

Annars så är mitt råd att ni skall köpa större än ni behöver. Av någon anledning så är det många camelback ägare som säger att dom borde ha köpt en modell större. Vet inte om det är symptomatiskt men jag är likadan. Jag valde mellan Blowfish och MULE, men nu har jag insett att mina behov egentligen är en Cloudwalker, HAWG eller TransAlp. Men troligen kommer jag köpa en Dakine ryggsäck istället :)

Ofta när man är ute på lite längre dagsturer så vill man kanske ha med sig lite kaffe, mat och/eller fikabröd och då blir det knepigt med alla utom just Cloudwalker, TransApl eller HAWG. Eller om man har en "vanlig" ryggsäck som man är nöjd med för cykling och stoppar i en camelbackblåsa i den.

Vad gäller frysning av vatten i slangen så är det inget jag märkt av. Jag har en neopren isolations mojjäng, som camelback kallar för Tubedirector. Den innehåller dessutom en ståltråd, vilket gör att man kan ställa slangen som man vill ha den. Perfekt när man cyklar att bara vrida på huvudet och dricka lite. Dessutom isolerar den slangen så att vattnet inte fryser.

Jag har även reviewat den på mtbr: http://www.mtbreview.com/reviews/Water_Carrier/product_86228.shtml

Camelbacks kundtjänst/garanti är bra. Min vattenbehållare började läcka (vid påfyllningshålet) så jag lämnade in den. En vecka senare hade jag fått den utbytt av camelback.

/Mattias

Re: Vattnet fryser i slangen

GunnarH; sa:
Min Camelbak har funkat utmärkt i två år, förutom att vattnet fryser i slangen när det är några minusgrader. Då är det bättre att ha en vanlig flaska med skruvkork nedstoppad i ryggsäcken.

Jag köpte en slangisolering. Funkar utmärkt, men själva munstycket fryser i bland (löses genom att tugga på munstycket så att isen krossas). Enda problemet är att de flesta ryggsäckar som är förberedda för Camelbak har för smalt hål för slangisoleringen.

/Niklas

Re: Re: Vattnet fryser i slangen

Jag tror att XPATs förslag att blåsa tillbaka vätskan ner i säcken duger. Borde ha kommit på det själv...

/Gunnar

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
srpp Cukeljacka i GT eller motsv Mountainbike 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg