Calanques?

Hej!
Är det någon som varit i Calanques i Frankrike och klättrat? Tacksam för all information som kan fås!
Vilka områden är bäst? Är det så mycket bilinbrott som det sägs? Finns det bra campingplatser i närheten? Är det för varmt att klättra där i juli?

Klätterhälsning/ Anders

Calanques-bo å klättra

Hej!

Jag har varit i Calanques, men jag använde inte bil, så jag är lite osäker på det där med inbrotten, men det är rätt mycket sånt i Marseilles, och delar av Calanques ligger rätt nära, så det stämmer nog att det kan vara mycket inbrott.

Calanques är uppdelat i ett par, ter områden som nås på lite olika sätt. Man kan förvisso vandra mellan dem, men det tar ett tag. Området längst västerut domineras av en stor "gryta" med fin klättring i alla nivåer. Dit går det en väg som slutar i en liten "by" (blott några hus) idylliskt beläget vid en liten hamn. Därifrån är det tio minuter till klättringen som bedrivs längs hela grytan. Allt från tiometersturer till tre replängder. Där finns också en rätt känd grotta med några av områdets hårdaste leder om du gillar brant sportklättring.

Mellanområdet nås via en längre promenad, och åker man bil passerar man ett av Marseilles slummigare områden, som man också måste parkera rätt nära. Där finns fin klättring, mestadels flera repor, varav flertalet startar över vatten.

Nästa område, längre österut, är "section d'avventure" med egna säkringar på kalksten. Kan vara lite shaky bitvis. Där går ett par långturer också.
Sista området var jag aldrig i, så det kan jag inte uttala mig om.

Bultarna som finns är av god kvalitet, och vissa sektioner sköts av UCPA som kontinuerligt uppdaterar de säkringar som finns. Tälta vet jag itne hur poppis det är då jag tror att det är ett reservat. Vi bodde på ett billigt vandrarhem och åkte buss till klättringen. Billigt, smidigt och bra.

Nu var det n´ågra år sedan, men om du vill kan jag plocka fram min gamal förare och ge dig lite mer detaljerad info om du vill (t.ex. namn på områden, etc. etc.)

en vau

tjena var i en vau förra sommaren, . tog tåget från marseille till cassis ovch därifrån går man en timme. Bodde på stranden , tillsammans med en massa andra klättrare. Det är egentligen förbjudet men skiter man i tält och packar ihop grejerna på dagarna så är det inga större problem. man kan även bo i en grotta bredvid men den brukar alltid vara upptagen. Skön klättring och man sover 10 meter från medelhavet. Det samlas dock massor av badturister på stranden som kommer med båtar in i viken på dagarna men kvällarna är lugna.

klätterförare kan köpas i cassis och det är även dit man får gå om man vill köpa mat.

lycka till, skit i bilen den behövs inte..

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg