Hellånga blixtlås
Jag blir väldigt varm när jag rör mig, så för mig är det ett måste att ha hellånga blixtlås för att kunna ventilera ordentligt. I många år körde jag med "vanliga" byxor på vinterfjällturerna (vindbyxor av bom/pol) men det fungerade aldrig riktigt bra. När jag gick med tung packning blev det för varmt att ha långkalsonger under, och att börja ta av sig damasker, skor och byxor för att få av eller på långkalsongerna är ingen höjdare på vintern. Ett tag körde jag konstant utan långkalsonger, men det blev för kallt när det blåste eller när man stannade.
Numera är det hängselbyxor med hellånga blixlås som gäller för min del. Under dem har jag långkalsonger av nätmetrial. När man blir för varm är det bara att öppna lite i sidan så blåser vinden rakt igenom nätkalsongerna och kyler av benen mycket effektivt. Mina byxor är av 2-lagers goretex, så man slipper ha med sig ett par byxor till som skydd mot väta.
En intressant lösning tycker jag vore ett par lätta och smidiga byxor i "vanligt" vindtätt tyg (bom/pol, Ventile eller likn) som har hellånga blixtlås för ventilationens skull. Finns det, eller får man sy dem själv?
Peter