Byxholkar i Cuben

Har nu tillverkat mig ett par byxholkar i cubenfiber.
Materialen har blivit över efter diverse projekt.
Cuben i två olika färger och vikter är använda för att förstärka nederdel och knän men vara lättast möjligt.
Dubbelhäftande tejp är använt, det finns inga sydda sömmar.
Holkarna hålls uppe med elastiska band och har möjlighet att dras åt runt vristerna.
De är avsedda att användas tillsammans med en poncho.
Vikten blev till slut imponerande 33 gram.

Bilagor

• 20150612_212558.jpg
    20150612_212558.jpg
    25 KB · Visningar: 696
  • 20150612_213009.jpg
    20150612_213009.jpg
    22.4 KB · Visningar: 592
De vita delarna är i .80 oz/sqyd, eller ca 27 g/m2, så det ska tåla en god del gräs och ris som rispar i materialet.
Skulle nog använda något annat om jag ska ut på en extrem bushwackingtur någon gång, men jag tror att de klarar också normal skogsvandring utanför stigar utan problem, dvs genom gräs, ljung, ormbunkar och blåbärsris och till och med värre.
Blå delarna är .51 (17 g/m2) dels för att spara vikt, dels för jag räknar med minimalt slitage där (ponchon går ned till knäna ungefär) och dels (inte minst viktigt) så tycker i alla fall jag att mixen gjorde att de blev otroligt snygga! :)

Det syns inte på bilden, men den vita delen går inte så högt upp på baksidan av holkarna, bara hälften så högt som framsidan.
Jag hade nog gjort hela baksidan i det blå tyget om jag hade haft ett stort nog stycke cuben kvar.
Viktskillnaden hade nog bara blivit ett gram, men tillverkningstiden hade gått ner till en tredjedel eller så. :)

Tjusigt :)

Jag gillar gör-det-själv-trådar med bilder.
Hurpass tätt är cuben? Blir det som galon ungefär?
Och vad är det för tejp du använder?

Hej, Cuben är 100% vattentätt, så det fungerar precis som galon.
Tejpen följde med ett paket för att göra packpåsar i cuben, köpt från Yama mountain gear.
Det är egentligen inte en tejp, den har skyddspapper på båda sidorna, så det blir bara ett lag med klister kvar när båda papperna är borta, alltså ingen plastremsa i mitten.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LightDan Cuben/silnylon söm? Gör det själv 17
Jörgen Fjaderlatt.se Vattentäta vantar Cuben 6 gram Gör det själv 14
Jörgen Fjaderlatt.se Tarptält i Cuben Fiber Gör det själv 22

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg