Byxer för vinterfjället?

Behöver köpa ett par nya skidbyxor. Kommer mest att använda dem till utförsåkning (slalom och telemark) men går även på tälttur ibland. Några tips på vad man ska tänka på? Skalbyxor respektive byxor med fast foder? Har sett ett par Peak Performance som känns väldigt sköna. Har ingen erfarenhet av Peak. Är det bra grejor. Några andra direkta tips på bra byxor i 2000-3200kr klassen?

Tälttur -> skalbyxa

Hej,

Ska Du gå på tälttur så tycker jag att en skalbyxa klart är att föredra. Att gneta med tung packning gör iallafall mig svettig och då är det skönt att kunna reglera hur varmt man vill ha det. Ett blött/fuktigt foder kan också vara mycket komplicerat att torka. Det är även praktiskt med dragkedja i sidan för att kunna reglera värmen (och för att underlätta toabesök).

Min högst personliga åsikt är att man bör ha gylf och helst kunna dela byxan ända upp. Detta för att det gör den enklare och ta av och på. Det blir också lättare att kasta vatten. Man vill helst inte hålla på och fippla med hängslen bara för att göra en så enkel sak. Att göra manövern med sele blir också svårt.

/Anders

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tundraman Vilken mössa för vinterfjället Kläder 29
Arctic Fox Tips på skaljacka till vinterfjället! Kläder 14

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg