Bytesmarknad/Låna/Skänka

Hej! Det är med prylar hit och dit är ett ganska hett ämne inom friluftslivet och det har satt igång en del tankar hos mig. Jag antar att de flesta på det här forumet har sina egna grejer och håller sig uppdaterade men så tänker jag på de som inte har råd men hjärtans gärna vill ta sig ut eller åtminstone prova på. Har man inte "basgarderob" med saker så blir en vandring, kanottur eller skidtur en kostsam historia.

För det första funderar jag på hur vanligt det är med en bytesmarknad med friluftsprylar? Jag har sett att till exempel friluftsfrämjandet arrangerar bytesdagar. Finns det något liknande på andra ställen? Då syftar jag på ett byte där friluftsprylar står i fokus. Är det någon som är insatt?

För det andra har jag tänkt lite på något slags lånesystem. Man erbjuder något man har och har möjlighet att ta del av något man behöver. Jag inser att det finns en del svårigheter med en "lånepool" eller ett lån av saker mellan privatpersoner (särskilt som man inte känner varandra). Det jag undrar är om det kan vara något som det finns ett intresse för eller om det kanske redan finns på marknaden idag? De som är inbitna friluftslivsfantaster skaffar förmodligen sina egna saker men jag tänker i första hand på "nybörjare" och människor som inte är ute så ofta.

För det tredje dök tanken på välgörenhet upp och då tänkte jag att man säljer prylar sinsemellan och att vinsten går till ett projekt eller liknande som har någon slags anknytning till friluftsliv, natur och miljö. Då har man möjlighet att bli av med saker man inte använder och/eller köpa bättre begagnade prylar och samtidigt värna om både miljön och plånboken och göra något gott för andra. Kan det vara en lösning på hur man kan göra friluftslivsutövandet mer lättillgängligt eller är trovärdigheten ett problem? Till exempel att vinsten verkligen går till det som det sägs? Är det någon som uppmärksammat om det är någon som har gjort något liknande?

Ja det är i de här banorna jag funderar just nu och det vore kul med andra människors åsikter. Vad tycker ni? Har ni några synpunkter eller förslag?

/Johanna

fjällsport i gbg brukar ha en begagnad sale där man kan lämna in grejer för försäljning en gång per år, där finns det kraftigt nedsatta priser. Någon ren byteshandel har jag dock inte hört talas om.

Ingick alldeles nyss en fantastisk affär där jag "köpte" en jacka och istället för att "säljaren" fick pengar gick hela beloppet till UNICEFs gåvoshop i form av vinterkläder till frysande barn. Ett riktigt fint initiativ om man vill bli av med något enligt min mening.

Alltså hyra..

friluftsutrustning kan man göra på NK i Sundsvall i alla fall. Annars håller jag med att det är lite tunt med Friluftsgrejjorbytardag i största allmänhet vilket är synd.

Mvh

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg