Byte av växelöra

Mitt växelöra gick av och jag skaffade ett nytt (de är sanslöst dyra). När jag sen skulle byta ut det gamla så lyckades jag inte få loss den bit av växelörat som sitter kvar på växeln. Själva skruven sitter längst in i ett hål och jag lyckas få grepp med en insektsnyckel men sen tar det stopp. är skruven bara väldigt trög eller ska man inte kunna skruva loss den.

Jag har en Konacykel (modell Nunu, tror jag) och Shimano Deor LX växel.

Hoppas någon vet.
//Johan

Mitt växelöra gick av ... När jag sen skulle byta ut det gamla så lyckades jag inte få loss den bit av växelörat som sitter kvar på växeln. .... är skruven bara väldigt trög eller ska man inte kunna skruva loss den.

Den skall man kunna ta loss. Men efterson biten av växelörat inte har något värde längre så är det ju bara att lite försiktigt såga/fila dig in till gängorna så borde stumpen släppa.

Den är ju åtdragen när växelörat satt på cykeln. Den biten du har kvar är väl inte så mycket att hålla i? Prova att spänna fast den i något....

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg