Byta vevparti

Jag har en Nishiki 401 (2006) och tänkte byta vevparti men det verkar som om det är svårt
att finna de rätta grejerna som passar till just min vevaxel. Enligt cykelhandlaren beror det
på att vevaxelns längd är lite udda. Kanske kan någon på detta forum föreslå var/hur jag
skall finna lämplig produkt utan att behöva byta också vevaxeln.

nuvarande vevparti: fabrikat okänt (står Nishiki på vevarmen)
fyrkantsaxel
vevaxelns längd 105 mm
klingor 48/38/28 (fasta)

söker: shimano 46/36/26 alt. 44/32/22
helst med utbytbara klingor så man kan byta utväxling vid behov

Kan jag t.ex använda ett vevparti avsett för 115 mm axellängd eller finns det någon
annan ide'. Berätta gärna om Ni känner någon cykelhandlare i göteborg som kan
ha lämpliga gjejer.


Hilsen
Anders
 
Det blir nog svårt att hitta ett vevparti som passar på 105 mm axel. Ta i alla fall inte ett vevparti som är anpassat för 115 mm vevaxel. Det kommer inte att passa. Det bästa vore att byta både vevlager och vevparti. Vevlagret är ändå den lilla delen av materialkostnaden. Däremot kan det vara en del jobb att få av vevlagret. Anders på Veloform i Majorna har nog mycket för fyrkantsaxlat. Han borde kunna leda dig rätt.

Mange
 
Integrerat vevparti

Idag blir det allt vanligare med integrerade vevpartier, d.v.s höger vevarm (inklussive klingorna) och vevlagret sitter ihop i en enda enhet. Det ska bl.a. minska flexet och man slipper bry sig om att matcha vevarmar med vevlagrens axellängd.Shimano har flera integrerade vevpartier i olika prisklasser.

Om du är i behov av att få en lättare utväxling, så finns ju också möjligheterna att sätta på en kassett (på bakhjulet) med fler tänder på varje drev än på den originalmonterade kassetten. Byter du kassett, är det givetvis lämpligt att också byta kedja när du ändå håller på.

/Niklas
 
Senast ändrad:
Utvecklingen

på prylarna är snabb.
När det bedöms att byta vevparti finns inte modellen längre, Men att söka via nätet går ju, klotet är inte mindre men förbindelserna bättre..
Min gamla Shimano-katalog säger att vevpartier med 105 mm axel tillverkades för eftermarknaden.
Klingorna fanns i sorterade storlekar.
Men uppenbart är att detta är historia.
Måhända är det dax för dig om du inte hittar rätt bitar att byta cykel....
//J
 
Jag tänkte att om man vill ha något billigt och hållbart är fyrkantsaxlat fortfarande ett bra (det enda?) alternativ. T ex kan man beställa ett Alivio vevparti med 170 mm vevarmar och klingor i stål tillsammans med vevlager BB un53/54 med passande 113 mm axel från www.roseversand.de för ca 400 kr inkl frakt. Det finns inga integrerade alternativ i dessa prisklasser. Och de integrerade alternativen kommer enligt min erfarenhet att hålla betydligt sämre.

Mange
 
Cykelnetto

har en hel del alternativ listade kanske hittar du något som funkar där.

Vad har du för största klinga bak? 28 tänder fram brukar räcka ganska långt som "grannygear" om du har mtbkassett bak. Ditt gamla vevparti borde hålla ett tag till.

Thure
 
Tack för Era svar. Det var inte helt lätt att lösa detta och resultatet blev att jag enbart bytte
kasetten bak (11-30) samt kedja och satte tillbaks det gamla vevpartiet. Jag får väl köra
så ett tag och först nästa gång det blir aktuellt tänka mig att byta både kasett vevparti och
vevlager/axel samtidigt. Det jag annars hade tänkt att göra var att kombinera följande:

bak:

13-26

fram:

44/32/22

Min tanke var att få en "flack" växlingskurva så att jag kunde hålla en jämnare kadens
(härav kasettens utformning) men samtidigt ha tillgång till hyggligt lätta växlar vid
behov och vid cykling i stan (härav orsaken till önskan att byta vevpartiet).

Hilsen
Anders
 

Liknande trådar