Byta ut den tunga fleectröjan till något lättare.

Nordesjö; sa:
En värmetröja 90 (ullfrotte 400 g/kvm) i storlek 4 väger 384 gram på min köksvåg.

Men fleece är väl varmare per gram, så en sån tröja kanske motsvaras av en mikrofleecetröja. Eller är jag fel ute?
.....
[Ändrat av Nordesjö 2006-01-15 kl 21:34]
Jag har en mikrofleecetröja från Marmot och en från Mäser. Tycker de snarast motsvarar Ullfrotté 200 g och att fleece motsvaras av Ullfrotté 400 g.

Själv förderar jag Ullfrotté-varianterna framför mikrofleece och fleece, med ett undantag. Min windbreakerfleeece från Sasta (540 g) tycker jag är ett ypperligt förstärkningsplagg under sommarens fjällvandringar. Sitter jag still i kåtan/tältet är den varm och skön. Går jag ut gör det inget att det blåser, och jag behöver ingen vindjacka. Vandrar aldrig i den, utan har den som rent förstärknings- och lägerplagg.

Testade en thermojacka i höstas, eller snarare ett thermofoder i syntet. Lätt och varm, men den variant jag testade kändes snabbt fuktig när det var fuktigt ute. Sedan var den inte lika varm längre. Ska kanske testa en annan, men den ganska släta fleece som är i min Sasta känns aldrig fuktig så som den thermojackan gjorde.

Kombinationer för överkroppen av ullfrotte 200 tröja, vindtät skjorta, Sastas windbreakerfleece och en GT-jacka tycker jag är svårslaget för fjällvandringar tidig till sen sommar. Men smaken är olika.

Raskesven

Kan ju bara instämma med att de lätta jackorna med syntetfyllning bla tierra, haglöfs eller marmot är guld värda.

Har själv en en Tierra Isotech Hood och jag går inte många meter utanför dörren utan den.

Rekomenderas starkt.

kolla dom hederliga fiberpälsjackorna som används av yrkesfolk som jobbar utomhus.. dom är billiga och lätta, kanske inte like café chicka som de som nämnts tidigare..

-PaTRiC-; sa:
kolla dom hederliga fiberpälsjackorna som används av yrkesfolk som jobbar utomhus.. dom är billiga och lätta, kanske inte like café chicka som de som nämnts tidigare..
Nackdelen med många av de hederliga fiberpälsjackorna tycker jag är att de ofta saknar åtdragsmöjligheter nertill och saknar riktig, hög krage.

Nästan varenda fleecetröja har åtdragning nertill och hög krage, men inte många av fiberpälsmodellerna. Undrar varför? Tycker bättre om fiberpälsvarianterna än fleece annars.

Raskesven

Raskesven; sa:
Nackdelen med många av de hederliga fiberpälsjackorna tycker jag är att de ofta saknar åtdragsmöjligheter nertill och saknar riktig, hög krage.

Nästan varenda fleecetröja har åtdragning nertill och hög krage, men inte många av fiberpälsmodellerna. Undrar varför? Tycker bättre om fiberpälsvarianterna än fleece annars.

Raskesven

jag tycker nog tvärtom, fördelen med fiberpälsjackorna är att de inte är midjekorta utan går ner om baken. jag håller med om att kragen kanske skulle utformas annerlunda. HH gör en del intressanta varianter på dessa jackor även med andra mtrl..

Varm på kalla sommarnätter

Gäller ju inte bara i fjällen utan vid och på havet.
HHs jockmockskavaj och en tunn golfväst gör sig bra under en vindtät skjorta eller jacka.
Variabelt halsskydd kallat halsduk är oslagbart!

Go tur

Johan K

Halsduk är alldeles utmärkt. En annan variant är att ta en gammal tröja i t.ex merinoull, kapa kragen och komplettera den tröja som inte har hög krage. Fann en bra sådan tröja på UFF för en spottstyver. Tycker dock det är skönt med även en hög krage att dra upp ibland.

Raskesven

fleece

Jag har haft en peakfleece polartec de senaste gångerna i fjällen och den fungerar utmärkt. Torkar fort och väger lite. Vet dock inte den exakta vikten men det är inte 7 hg i alla fall.../Robert.

Re: Re: Fiberpäls

-PaTRiC-; sa:
keffmonst; sa:
Nån som har koll på vart man kan få tag på någorlunda billiga fiberpälsjackor? (typ 100-300kr)
ITAB eller första bästa byggvaruhandel..
Man kan inte handla på ITAB och bibehålla sin image som medveten konsumnet med attidyden "jag struntar i loggan men det är det enda jag kollar på". ITAB är ju fan PISTVAKT!!!! Det är lika bra att köpa clownkläder direkt!

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg