Jag har en mikrofleecetröja från Marmot och en från Mäser. Tycker de snarast motsvarar Ullfrotté 200 g och att fleece motsvaras av Ullfrotté 400 g.Nordesjö; sa:En värmetröja 90 (ullfrotte 400 g/kvm) i storlek 4 väger 384 gram på min köksvåg.
Men fleece är väl varmare per gram, så en sån tröja kanske motsvaras av en mikrofleecetröja. Eller är jag fel ute?
.....
[Ändrat av Nordesjö 2006-01-15 kl 21:34]
Själv förderar jag Ullfrotté-varianterna framför mikrofleece och fleece, med ett undantag. Min windbreakerfleeece från Sasta (540 g) tycker jag är ett ypperligt förstärkningsplagg under sommarens fjällvandringar. Sitter jag still i kåtan/tältet är den varm och skön. Går jag ut gör det inget att det blåser, och jag behöver ingen vindjacka. Vandrar aldrig i den, utan har den som rent förstärknings- och lägerplagg.
Testade en thermojacka i höstas, eller snarare ett thermofoder i syntet. Lätt och varm, men den variant jag testade kändes snabbt fuktig när det var fuktigt ute. Sedan var den inte lika varm längre. Ska kanske testa en annan, men den ganska släta fleece som är i min Sasta känns aldrig fuktig så som den thermojackan gjorde.
Kombinationer för överkroppen av ullfrotte 200 tröja, vindtät skjorta, Sastas windbreakerfleece och en GT-jacka tycker jag är svårslaget för fjällvandringar tidig till sen sommar. Men smaken är olika.
Raskesven