Grusbus; sa:
Jag har en Garmin GPS V som fungerar bra förutom minnestorlek och lite långsam panorering över detaljkartan. Har använt den i ca fem år hittills.
Använder den mest monterad på MC.
Funderar på att investera i Garmin 276c men...
Jag gick från just GPS V till 276C och är mycket nöjd. De främsta fördelarna anser jag vara:
1. Stor skärm som ger en helt annan överblick än på mindre enheter.
2. Overlay-läget med fyra datafält "flytande" ovanpå kartbilden.
3. Hastigheten, man behöver inte vänta på den som med GPS V (och Quest II).
4. Minnet, jag har 256 MB men skulle klarat mig med 128.
5. Möjlighet att snabbt växla över till marinläge då jag använder den i båt ibland.
Nackdelarna är förstås att 276C är klumpigare och kostar mycket.
En sak att tänka på är att gränssnittet ofta är förenklat i specialnavigatorerna. Jag tittade bara som hastigast på Zumo på motorcykelmässan Intermot i tisdags och hann inte kolla upp hur mycket som finns men det är en anledning till att jag funnit (åtminstone äldre) StreetPilot-modeller begränsade.
Jag gillar att själv välja vilka datafält jag har framme och har t.ex. normalt hastighet, Distance to next, klocka och ETA framme på kartbilden men vill ibland växla till VMG eller höjd. Batterispänningen är också suveränt att kunna få i ett datafält även om jag föredrar att ha det på en annan sida än kartan.
Är du van vid och gillar inställningsmöjligheterna i GPS V kan möjligen Zumo eller TomTom Rider kännas begränsade i det avseendet?
Det här med att kunna telefonera genom navigatorn finner åtminstone jag helt ointressant. Det räcker med alla vinglande bilister man ser som lägger alldeles för mycket uppmärksamhet på ringandet. Vi motorcyklister har inte marginal för att vara så okoncentrerade om vi skall klara oss helskinnade.
En annan fara med just Zumo är att den gissningsvis är utvecklad i USA och frågan är om funktionerna passar för europeiska förhållanden? Det skiljer en del på hur vi generellt använder hojarna på våra respektive kontinenter.
Trafikvarningar, SiRF-mottagare och blåtand (för körinstruktioner från navigatorn, inte telefonerande) upplever jag däremot som intressanta saker i Zumo (och Rider) om de fungerar bra.
276C har förresten möjlighet att påverka vägvalet i en rutt genom att ge prioritet till olika vägtyper vilket är mycket uppskattat av många hojåkare. Kolla om din tänkta enhet har det innan du köper om du tycker det verkar intressant.
Jag vet inte hur det fungerar med ruttplanering på dator när enheterna har integrerade kartor. Jag gillar att ha tillgång till kartorna på datorn och det är något jag kommer att kolla på väldigt noga den dag jag skall byta.
Vad gäller vibrationskänslighet så använder jag och är mycket nöjd med Touratechs MvG-hållare. De är dyra men bra och vackra (åtminstone för en tekniknörd).
Din GPS V-karta bör ha möjlighet till ytterligare en enhet. Jag köpte innan deluxe-kiten fanns men uppgraderade sedan till motsvarande och hade två licenser. Tänk dock på konsekvenserna av en delad licens om du säljer din GPS V. Uppgraderingen av kartor blir kanske inte helt lätt om du har andra åsikter än den du delar med?
Om du som jag ändå köper fordonskit till 276C följer karta (inkl. två licenser) med.