Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Tänk på att skaffa rätt handtag. Jag hade ett tag V-broms och cantilever-hadtag, vilket inte rekomenderas. Cantileverhandtaget drar wiren för kort väg (dvs för liten utväxling) vilket gör att bromsen ligger emot fälgen hela tiden. V bromsarna från Biltema (dom blanka, dom gula har jag inte testat) är helt OK om du är snål.
Är inte V-bromsar bättre än cantiler eller är det bara jag som har fått för mig det. Vet att vi hade en riktig diskussion om huruvida svenssons skulle ha V-broms eller cantiler men nu handlar det väl om någon som vet vad han gör.
Med bättre menar jag då att de nyper hårdare och borde rätt använda ge kortare bromssträckor.
Thomas.
Jag har aldrig haft cantileverbroms, så jag kanske ska hålla tyst, men jag tror att den viktigaste skillnaden är att V-bromsar gör det lättare att bromsa LAGOM hårt.
(Jämför med låsningsfria bromsar på bilar.)
Jag har en rysligt ful och gammal mtb som hade cantileverbromsar av plast tills för ett par dar sen. Jag köpte en sats V-bromsar på Biltema för bättre än så är hojen inte värd. När de väl sitter där de ska fungerar de utmärkt. Men, som så ofta med Biltema-prylar väntar en överraskning runt hörnet. Vajern var nämligen åt pipsvängen för kort i förhållande till höljet, vilket gjorde det omöjligt att montera densamma i befintligt tillstånd. Fick klippa av höljet ung. en decimeter och och sätta på en stopper från de gamla bromsarna. Sen funkade det....
Jag bytte i våras till Shimano LX V-bromsar från XT cantilever, det gick bra. Tänk på hur fästena för höljena sitter på din ram så att det fungerar med V-bromsar som skall ha hölje ända fram till bromsarmen.
Tapparna på ramen är samma. Men använd inte counterlever handtag till v-bromsar! Du flyger över styret för kraften blir för hög! Köp en sats med handtag som följer med isf. Har du reglae med intergerade bromshandtag så kan det bli knivigt.
Du kan i regel använda samma vajerledare och det finns speciella nipplar om du bara har en "ring" bak på ramen. Dra inte hölje hela vägen. Blir för högt friktion och det går tungt efter ett tag.
Byt vajer och höljen med när ni ändå har verktygslådan framme!