Byta kök? Primus Essential trek pot1L+GSI Pinnacle

Såg att Primus kommit med ett nytt kök. Ulti. Som går att köra med gasflaskan upponer vintertid.
Har tidigare låtit bli att köpa MSR Windburner Duo just pga att det inte går att köra med upponervänd flaska.

Försöker alltid hitta någon bättre lösning men faller tillbaka till Primus Essential trek pot1L+GSI Pinnacle 4season stove.
Då får jag även plats med en 230g eller t.o.m en 300g tub från Biltema + tändare och lite salt&peppar i 1L poten.

Ultin verkar har större brännare så där skulle man i 1L varianten bara få plats med en 100g tub och även då erkar det väldigt tajt enligt en video jag såg på YT.

Jag har även en del andra kök jag sällan använder:
Tranga 25, Trangia 27 (pga lagar sällan mat och de är overkill då)
Primus Lite+ (pga ogillar toppmonterat)

Är väl ingen fråga direkt men kanske lite åsikter och tankar jag själv möjligen har missat ?
Får väl säga att jag i nuläget mestadels väger mot att INTE köpa ett Ulti pga att inte kunna trycka ner gastub i kokkärlet samt priset talar emot det.

Är det någon här som har ett Ulti och kan berätta lite mer om möjligheter att förvara saker i det under färd ?
Tydligen ska 1.8L varianten rymma en 230g behållare. Men får man även ner en 300g från Biltema t.ex ?

Ulti ser ju ut som MSR Windburner, de har bara lagt till en förvärmningsslinga. Ren stöld, de borde faktiskt skämmas. Jag har aldrig tyckt att Primus gör bra kök. Kopierar gör de men lyckas aldrig nå samma kvalité.
Varför inte köpa ett spindelkök och en lös kastrull av den storleken som man själv behöver? Tex kök Soto Fusion Trek. Det är ett riktigt kök.

Är inte 100 på definitionen nu men jag tror att GSI Pinnacle 4 season är just ett spindelkök.
Väldigt litet iallafall och med förvärmningsslinga och slang.

Så det är en väldigt trevlig lösning som jag gillar bra idag.
Jag vet faktiskt inte vad det är med Windburner/Ulti som lockar förutom vindskyddet.

Vad gör Soto Fusion Trek till ett "riktigt kök" ?
Fungerar det bra vintertid? Jag ser ingen förvärmningsslinga på det.

Är inte 100 på definitionen nu men jag tror att GSI Pinnacle 4 season är just ett spindelkök.
Väldigt litet iallafall och med förvärmningsslinga och slang.

Så det är en väldigt trevlig lösning som jag gillar bra idag.
Jag vet faktiskt inte vad det är med Windburner/Ulti som lockar förutom vindskyddet.

Vad gör Soto Fusion Trek till ett "riktigt kök" ?
Fungerar det bra vintertid? Jag ser ingen förvärmningsslinga på det.
Soto har bra reglage och energisnål.
Fast ärligt talat har jag inte använt det på vinter då kör jag MSR windpro. Har använt det ner till 20 minusgrader.
Pinnacle funkar säkert också, kanske lite för smal låga.
Sedan vad man menar med vinter, värma vatten på helgutflykter eller smälta snö i en vecka? Just senaste kräver större kärl och stabilt kök.

Skulle jag smälta snö i en vecka tror jag MSR Reactor vore något jag skulle skaffa.
Idag blir det nog som mest en extended weekend ute pga familj och arbete som gör att jag håller mig i närheten.
I vilket fall jag hade tänkt Ultin skulle ha kunnat vara trevlig men förutsatt då att man kunnat packa den som jag vill.

Eventuellt ska jag kanske tänka om kring Trangia-25 och börja använda det mer igen.
Det vore klart billigare om inte annat :)

Trangia 25 med gb74 sommartid, med MultifuelX2 vid frostrisk. Om du inte lagar mat, lämnar du stekpanna, grytor, rem och greppsnäppa hemma och kör med bara kaffepannan o vindskyddet i trangiapåse.
Bra stabilitet. Suveränt vindskydd. Lätthanterat. När man har färre delar går det snabbare att packa/packa upp köket.
För lite gammelvibbar kan du köra med sprit/vintertillsats. den påskyndar koket även sommartid.
Mitt förslag.
/John

Har absolut funderat på multifuel till trangiat men märkte att jag använder trangia väldigt sällan för att det är ganska stort. Ska nog försöka prova vad jag får ner i 25/27 respektive igen. Minns att 27 ogillade jag för att gb74 inte får plats i kaffepannan vilket den får i 25:an men som då väger en bit mer.
Som sagt billigaste alternativet eftersom det redan ligger ett sånt i garderoben.

Det finns mycket lättare kök än Trangia men oftast är dom meckigare. Och ofta gjorda för en specifik gryta.
Men mycket lätta. Under 50 gram för vindskydd och brännare tillsammans.

Här ett exempel:
vesuv-toaks-pot.jpg

Vesuv Windshields for Toaks pots 700 ml-diam 115 mm
Rullas ihop kompakt!
Förpackningar superlätt !
Använd din Vesuv Windshield tillsammans med Vesuv Hotspot 40 alkoholspis för optimal tillagningseffektivitet.

För Gryta 700 ml diam 115 mm
Vikt: 22 g
Mått: Ø145 x 127 mm
Mått vid förpackning: Ø32 x 128 mm (passar inte i kruka)

säljs av backpackinglight.se
---------------------------------------------
Mycket lätt kök, kokar 4 dl på 11 gram Tenol. Snabbare än Trangia, Men meckigare. Och gjord specifikt för en gryta. När vindskyddet packas kan man välja mellan att lägga det i grytan eller att linda det runt spritflaskan. Med Hotspot 40 endast fullblås, med Trangias spritbrännare strypring. Men egentligen bäst för att bara koka vatten.

Jag har en för EverNew titangryta 1,3 liter. Vill jag steka pannkakor blir det ett betydligt tyngre kök.

/John

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Fotogenkök KAP byta slang Kök och brännare 9
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
LindyAnna byta packning till trangiakö? Kök och brännare 8
Aleks_T Ha kvar Biltema-gaskök eller byta? Kök och brännare 14
secce Byta munstycke på Primus Varifuel?? Kök och brännare 5
olsburk Byta ut gammeltrangian mot Primus YS? Kök och brännare 5
fem Byta piezo tändare Kök och brännare 0
stefan.svard Slang till KAP-Arctik kök Kök och brännare 42
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 40
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 44
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg