Hejsan!
Sällan tvista de lärde så som i detta ämne! För det första är det bara att budgetera för regelbundna byten av hela drevpaketet. Mtb sliter. Sedan hur och när man byter vad finns det lite olika ideer om. På racer kan man kanske rekomendera vissa milintervall mellan bytena, kanske. På mtb blir det omöjligt enligt min mening, slitaget varierar så enormt beroende på körstil, växlingsteknik, terräng mm mm. I frustration över kraftigt slitage på drevpaket (och därmed plånbok) har jag frågat div. förståsigpåare hur man ska minska bytesbehovet. Två falanger tycks finnas. Den ena anser att man ska köra tills det är utslitet och sedan byta alltihop, kedja-krans-klingor(stora o mellan, lilla slits oftast marginellt). Detta för att när kedjan slits blir den längre i samma takt som avståndet mellan kuggarna blir längre av slitaget. De slits ihop alltså. Som jag ser det stämmer detta till en del, alla drev slits dock inte lika mkt eftersom man kör olika mkt på olika drev. Den andra falangen menar att man ska byta kedja väldigt ofta, säg 5-6 ggr/kassetbyte(?). Alla är dock överrens om att nogrann rengöring, helst kedjetvätt med avfettningsmedel och återsmörjning är den viktigaste faktorn.
Jag har prövat att byta kedjan ofta, men för egen del funnit att det blir dyrare än totalbyte med jämna mellanrum. Har även försökt att bara byta det som ser ut att vara mest slitet, men det har hittils slutat med att jag fått byta resten ändå. När framklingorna börjar tappa kedjan i stöket, när växlingen börjar rappa och jäklas, då byter jag numera alltihop. Du nämnde kedjebrott, personligen har jag (faktiskt) bräckt fler helt nya kedjor än gamla! Fråga mig inte varför. Kanske är de lite kantiga i början? Dålig växling har dock varit grundorsaken till mina kedjebrott.
Roll on!
Jörgen